Kiedy mówimy o zakwaszeniu, przychodzi nam od razu na myśl ból związany z przeciążeniem mięśni. Wspomniany problem jest jednak o wiele bardziej poważny i wszechstronny. Przyjrzyjmy się mu bliżej.

W tej części naszego artykułu chcielibyśmy przede wszystkim zapoznać was z produktami o silnym działaniu zakwaszającym, a także udowodnić, dlaczego mają one tak negatywny wpływ na nasz organizm. Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że warunkiem prawidłowego funkcjonowania jest równowaga kwasowo-zasadowa. W praktyce oznacza to, że spożycie produktów o kwaśnym pH powinno zostać zrównoważone poprzez dodatek produktów zasadowych. Niestety nasze nawyki żywieniowe i w dużej mierze stresujący styl życia, a także w wielu przypadkach - brak lub nadmierna aktywność fizyczna powodują, iż nasz organizm jest ciągle zakwaszany.

Zakwaszenie organizmu zawsze daje wyraźnie negatywne objawy

Przyczyną nadmiernego zakwaszenia mogą być choroby zakaźne lub przewlekłe (choroby nerek, przemiany materii - np. cukrzyca), jednak najczęściej na taki stan pracujemy sami. Jak? Doprowadzając do nadwagi, spożywając nadmierne ilości białek zwierzęcych, węglowodanów, tłuszczu i cukru, a jednocześnie za mało produktów alkalizujących w diecie (np. owoców i warzyw), zbyt często pozwalając sobie na alkohol, nikotynę, produkty z kofeiną, niedostatecznie nawadniając organizm, przyjmując duże ilości leków, stosując diety odchudzające.

Co więc jeść, a czego unikać?

Produkty zakwaszające

Alkohol, brukselka, cukier, drób, fasola, groch, herbata, jajka, kakao, kapusta kiszona, kawa, ketchup, makaron, mięso, mleko, musztarda, napoje słodzone, oliwki, pieprz, płatki owsiane, podroby, produkty mączne, ryby, soczewica, szparagi

Produkty lekko zakwaszające

Kasze (większość), kokos (suszony), lody, masło, nasiona i orzechy (większość), owoce puszkowane, owoce suszone na siarce, sery

Produkty alkalizujące

Arbuzy, awokado, brzoskwinie, cytryny, daktyle, figi, grejfruty, kukurydza, miód, owoce, proso, rodzynki, warzywa

Produkty lekko alkalizujące

Daktyle, fasola, kasza gryczana, kokosy (świeże), kwaśne produkty mleczne, orzechy brazylijskie

Warto jednak wiedzieć, że nawet najzdrowsze pokarmy po dodaniu cukru mają działanie zakwaszające.

Komponując dietę ważne jest zachowanie następujących proporcji: ok. 20% produktów kwasotwórczych i aż 80% zasadotwórczych

W drugiej części artykułu zwrócimy uwagę na niepokojące sygnały, jakie wysyła cierpiący na zakwaszenie organizm oraz jaki wpływ może mieć długotrwałe utrzymywanie takiego stanu. Przyjrzymy się też bliżej problemowi zakwaszenia wśród osób intensywnie uprawiających sport.