Chińczycy nie próżnują. Zgodnie ze swoimi wielkimi planami budowy Nowego Jedwabnego Szlaku, właśnie otworzyli jego krwiobieg, którym są gigantyczne, nowoczesne szlaki kolejowe. Teraz Państwo Środka będzie mogło wysyłać towary produkowane w fabrykach na terenie całego kraju do większości państw europejskich.

Nowy szlak ma długość aż 12 tysięcy kilometrów, rozpoczyna się w Yiwu w nadmorskiej prowincji Zhejiang, biegnie m.in. przez Łódź i kończy się w Londynie. Pierwszy pociąg należący do China Railway Express, po brzegi wypełniony towarem Made in China, wyruszył do stolicy Wielkiej Brytanii dokładnie 1 stycznia 2017 roku i planuje się, że pojawi się tam 19 stycznia.

Londyn został 15 europejskim miastem należącym do Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli inicjatywy zapoczątkowanej w 2013 roku, która jest jedną z kluczowych koncepcji rozwoju gospodarczego Państwa Środka.

imafefferaivhfipoflkfi4gssge21 Pierwszy pociąg CRE zmierzający do Londynu. Fot. Chinanews.

Szlak służył będzie głównie do transportu towarów wysoko przetworzonych. Do Europy trafia głównie elektronika i odzież, a do Chin m.in. alkohol, artykuły spożywcze i samochody.

Pomimo faktu, że pociąg jest rozwiązaniem droższym, ponieważ może przewieźć tylko 200 kontenerów (kontenerowce morskie 2 tysiące), to jednak szlakiem morskim dostawa trwa od 35 dni do aż 50 dni, tymczasem kolej dostarczy go w zaledwie 18 dni.

b08fefeff4433fe95f Pierwszy pociąg CRE zmierzający do Londynu. Fot. Chinanews.

Co ciekawe, pociągi przejeżdżające przez Polskę wjeżdżają przez przejście graniczne Terespol-Brześć. Na swoim szlaku przejeżdżają one przez centrum logistyczne Grupy PKP Cargo w Małaszewiczach, położone niedaleko granicy polsko-białoruskiej.

Chiny już zainwestowały około 40 miliardów dolarów w rozwój dróg kolejowych do UE. Planowane są dalsze inwestycje, które sprawią, że czas transportu zostanie znacząco skrócony.