Lodowa bariera wokół Fukushimy

Filip Geekowski

Rok temu Japończycy przedstawili zakrojony na szeroką skalę plan zabezpieczenia wód Pacyfiku przed radioaktywnymi wyciekami z elektrowni atomowej w Fukushimie, która w 2011 roku została zniszczona w rezultacie silnego trzęsienia ziemi i tsunami.

Owoce z drukarki 3D - czy to możliwe?

Karolina Majchrzak

W przeszłości widzieliśmy już różne rodzaje jedzenia wydrukowane za pomocą drukarek 3D, jak czekoladki, cukierki, itp., ale teraz mamy do czynienia z małym przełomem, bo do tej kategorii dołączają … owoce. Wydaje się to o tyle zadziwiające, że przecież rosną one samodzielnie, a nie stanowią kombinację różnych składników.

MAJ30

Oto Dragon V2 - to on zabierze nas w kosmos

Krzysiek Dzieliński

Założyciel SpaceX Elon Musk osobiście zaprezentował dziś światu najnowszy statek kosmiczny tej firmy - Dragon V2. Jest to pierwszy prywatny załogowy pojazd kosmiczny, który może zakończyć uzależnienie świata od kaprysów Rosjan z ich antycznymi statkami Sojuz.

Stephen Hawking ma przepis na mundial

Krzysiek Dzieliński

Profesor Stephen Hawking poproszony został ostatnio przez jednego z bukmacherów o spojrzenie na szanse reprezentacji Anglii w nadchodzącym mundialu okiem fizyka. I niestety wynik jego analizy nie jest zbyt optymistyczny dla Lwów Albionu - wygrana w znacznej mierze zależy od czynników od nich niezależnych.

Modliszka, która poluje jak tygrys?

Karolina Majchrzak

Naukowcom udało się właśnie odkryć nieznany dotąd gatunek modliszki zamieszkujący Park Narodowy Lasu Nyungwe w Rwandzie, który ze względów na sposób polowania samic nazwano Dystacta tigrifrutex. Mają one bowiem w zwyczaju śledzić ofiarę w zaroślach, żeby ostatecznie dopaść ją na poziomie ziemi.

Skype przetłumaczy rozmowę na żywo

Krzysiek Dzieliński

Szef Microsoftu Satya Nadella zjawił się osobiście na rozpoczęciu Code Confrence razem z zespołem pracującym nad Skype aby pochwalić się "betą magii". Tak określona została nowa usługa Skype Translator, która umożliwiać ma tłumaczenie głosowej rozmowy na żywo niczym komunikator ze Star Treka.

Nowy samochód Google nie ma kierownicy

Krzysiek Dzieliński

Google zaprezentowało właśnie nową wersję swojego nie wymagającego kierowcy samochodu, a różni się on dość znacznie od używanego do tej pory do tego celu zmodyfikowanego Priusa. Nowe auto zbudowano od podstaw z myślą o tym aby samo się prowadziło, dlatego nie ma ono kierownicy ani pedałów. Tak wygląda przyszłość motoryzacji?

Wiemy jak zmieniać DNA

Krzysiek Dzieliński

Międzynarodowemu zespołowi naukowców udało się właśnie odkryć w jaki sposób enzymy potrafią zmieniać kod genetyczny wewnątrz żywych organizmów. Jest to odkrycie przełomowe, bo daje nam nadzieję, że w przyszłości lekarze będą w stanie kontrolować DNA człowieka, a zatem wszystkie choroby genetyczne odejdą do lamusa.

Skok z jednego samolotu do drugiego

Filip Geekowski

Amerykańscy skoczkowie spadochronowi, Omar, Greg i Steve, którzy na co dzień uprawiają podniebne sporty ekstremalne, wykonali niesamowity wyczyn na wysokości ponad 4 kilometrów. Otóż wyskoczyli z jednego samolotu i wskoczyli do drugiego, który pikował z ogromną prędkością.

Meteoryt czelabiński miał kolizję z planetoidą

Filip Geekowski

Nieustannie trwają badania kawałków meteorytu czelabińskiego, które znaleziono w różnych miejscach obwodu czelabińskiego. Niedawno naukowcy z Instytutu Geologii uralskiego oddziału Akademii Nauk poinformowali, że wewnątrz jednej z próbek meteorytu znaleźli rdzę, która świadczy o wcześniejszej tam obecności wody.

Tornado z bardzo, bardzo bliska

Krzysiek Dzieliński

Parę dni temu nad miejscowością Watford w Północnej Dakocie przeszło dość silne tornado, podczas którego wiatr rozpędził się do prędkości około 200 kilometrów na godzinę. Jeden z okolicznych mieszkańców nagrywał to zjawisko, a gdy zorientował się, że żywioł pędzi wprost na niego było już za późno na ucieczkę. Dzięki temu my możemy obejrzeć nagranie szalejącego wiatru z bardzo bliska.