Ostatnio głośno zrobiło się wokół zmian w mediach, proponowanych przez PiS. Bardzo duży nacisk nowych rozwiązań prawnych idzie w kierunku przejścia mediów w polskie ręce. Jest okazja, aby zobaczyć jak to wygląda obecnie.

Projekt ustawy dotyczącej "repolonizacji" mediów ma być gotowy w połowie 2016 roku. Wiadomo, że Prawo i Sprawiedliwość chce zaproponować zmianę przepisów antymonopolowych: chodzi o to, by jeden podmiot nie koncentrował w swoim ręku nadmiernej części rynku. Jaki to miałby być udział i jak ma być określany ten rynek - tego jeszcze nie wiemy.

Na zmianach w zarządach TVP i Polskiego Radia się nie skończy. PiS zapowiada m.in. "repolonizację" mediów. Portal money.pl sprawdził, które media są w rękach zagranicznego kapitału, a które telewizje, portale, dzienniki czy rozgłośnie radiowe mają kapitał polski.

W czyich rękach są wiodące media w poszczególnych kategoriach: stacjach TV, dziennikach, tygodnikach, portalach i rozgłośniach radiowych?

media-1 media-2 media-3 media-4 media-5 media-6

W Polsce jest kilkaset kanałów telewizyjnych, ale prawie 90 proc. udziału w rynku skupia 18 podmiotów. Z czego trzy największe (Telewizja Polska, Grupa TVN i Cyfrowy Polsat) mają aż 70 proc. rynku. Reszta peletonu jest daleko za liderami. Z tej trójki dwaj nadawcy są polscy. Grupa TVN należy od 2015 roku do Amerykanów.

Rynek nadawców radiowych dzieli między siebie osiem podmiotów – i tu znów największe są te zagraniczne. Grupa RMF z 28-proc. udziałem w rynku i Eurozet z 19-proc. udziałem są odpowiednio w niemieckich i francuskich rękach. Dopiero dalej znalazły się Polskie Radio (18 proc.) i kontrolowana przez ZPR Media Grupa Radiowa Time, czyli właściciel „Radia Eska”, (11 proc.). Kolejni nadawcy - Grupa Radiowa Agory czy nadawcy regionalni Polskiego Radia - nie przekraczają już 5 proc. w rynku. Warszawska Prowincja Redemptorystów – czyli właściciel „Radia Maryja” – kontroluje 2 proc. rynku.

Wśród trzech najpopularniejszych ogólnoinformacyjnych portali internetowych, tylko Wirtualna Polska (18 mln użytkowników w październiku 2015) ma w większości polski kapitał. Na początku fuzji z o2 wiodącym inwestorem był fundusz Innova Capital, ale od jesieni tego roku 50,48 proc. głosów ma trójka założycieli grupy o2 i obecny zarząd: Jacek Świderski, Krzysztof Sierota i Michał Brański.

Wśród 19 koncernów wydających dzienniki ogólnopolskie jest dziewięć zagranicznych (Bauer, Ringier Axel Springer, Polska Press, Edipresse Polska, Burda International, Phoenix Media, Marquad Media, Egmont Polska i Bonnier Bussines Polska) i dziesięć polskich (Agora, ZPR Media, Grupa Gremi, Westa Druk Mirosław Kuliś, Fundacja Gościa Niedzielnego, Polityka, PMPG Polskie Media, Fratria i Media Service Polska). Infor Biznes, wydawca Dziennika Gazety Prawnej ma większościowy udział kapitału polskiego, ale 49 proc. udziałów należy do niemiecko-szwajcarskiego Ringier Axel Springer.

Wśród najpopularniejszych tygodników, tylko Newsweek jest wydawany przez zagraniczny koncern medialny. Tylko trzy z tego typu periodyków sprzedają się w nakładzie przekraczającym sto tysięcy egzemplarzy. Sprzedaż ogółem dziewiątego w zestawieniu Przeglądu jest ośmiokrotnie niższa, niż tygodnika kierowanego przez Tomasza Lisa.

 

Źródło: money.pl