Niedawno pisaliśmy o temacie zachodniego kapitału w mediach – skupiając się głównie na stacjach TV. Tym razem chcemy skoncentrować się na rynku gazet lokalnych oraz największych czasopism, wydawanych w Polsce.

 

W analizie opublikowanej na początku stycznia portal money.pl sprawdził, w czyich rękach są wiodące stacje telewizyjne, ogólnopolskie dzienniki, tygodniki, portale i rozgłośnie radiowe. Tym razem portal przedstawia analizę, do kogo należą największe dzienniki lokalne, tygodniki lokalne, miesięczniki, dwutygodniki oraz tygodniki i dwutygodniki z programem telewizyjnym.

Hegemonem wśród wydawców prasy lokalnej jest koncern Polska Press. Wydaje 18 dzienników lokalnych w piętnastu województwach - bez warmińsko-mazurskiego. Osiem z nich wychodzi pod wspólną marką "Polska". Ponadto koncern wydaje ponad setkę tygodników lokalnych. Łączna sprzedaż tych wszystkich tytułów to blisko milion egzemplarzy. Polska Press należy do niemieckiej grupy medialnej Verlagsgruppe Passau.

Najlepiej sprzedające się tygodniki lokalne - w przeciwieństwie do dzienników - nie są wydawane przez duże koncerny, ale przez niewielkie firmy. Nie mają też dużych nakładów. Tylko w dwóch przypadkach sprzedaż przekracza 15 tysięcy egzemplarzy.

Wśród wydawców miesięczników karty rozdają Bauer (38 magazynów i 30 pism z krzyżówkami) oraz Burda Media. To drugie wydawnictwo ma w portfolio ponad 40 magazynów. Oba są częścią dużych, międzynarodowych grup medialnych. W Polsce działają od ponad dwóch dekad.

Dwa najlepiej sprzedające się dwutygodniki wydaje Edipresse, część międzynarodowej grupy wydawniczej z kapitałem szwajcarskim. W Polsce w swoim portfolio ma ponad dwadzieścia tytułów.

Wśród wydawców tygodników i dwutygodników z programem telewizyjnym tzw. tv guide dominuje Bauer. Warto jednak zauważyć, że zestawienie nie obejmuje programów telewizyjnych dołączanych do ogólnopolskich dzienników.

prasa-1 prasa-2 prasa-3

 

 

 

Źródło: Związek Kontroli Dystrybucji Prasy

money.pl