NASA wesprze trzy projekty badań nad życiem we Wszechświecie

Jednym z najważniejszych celów NASA jest nie tylko eksploracja kosmosu, aby znaleźć naszej cywilizacji nowy dom, ale również odkrycie tajemnic powstania życia i jego rozkwitu w całym kosmosie. Agencja wsparła właśnie trzy wielkie projekty, które wpisują się w tę drugą ideę.

Pierwszym z nich jest ENIGMA (Evolution of Nanomachines in Geospheres and Microbial Ancestors). Projekt kierowany jest przez profesora Paula Falkowskiego i powstaje na Rutgers University.

Naukowcy przyjrzą się bliżej ewolucji białek (prebiotycznym molekułom i enzymom), które stały się na Ziemi katalizatorami życia i uważane są dziś za naszych przodków, bo występują powszechnie w wielu typach drobnoustrojów.

NASA chce poznać tajemnice powstania życia i jego rozkwitu. Fot. NASA/Twitter.

Drugim jest ACIR (The Astrobiology Center for Isotopologue Research). Projekt prowadzony jest przez zespół Kate Freeman na Pennsylvania State University i University Park. Zadaniem naukowców będzie wyjaśnienie tajemnic różnych cech pierwiastków obecnych w cząsteczkach.

Na ich podstawie będzie można odkryć pochodzenie i przeszłość molekuł organicznych, zarówno tych pochodzących z głębi kosmosu, jak i już znajdujących się na Ziemi.

Ostatnim projektem jest Habitability of Hydrocarbon Worlds: Titan and Beyond. Zespół badawczy prowadzony przez doktor Rosaly Lopes z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie w Kalifornii zajmie się badaniem Tytana, największego księżyca Saturna. Uważany jest on za jeden z najbardziej przyjaznych rozkwitowi życia obiektów w naszym Układzie Słonecznym.

NASA chce poznać tajemnice powstania życia i jego rozkwitu. Fot. NASA/Twitter.

Co ciekawe, może to być zupełnie nieznane nam życie, funkcjonujące na innych zasadach, niż ma to miejsce na Ziemi, bo w okolicznościach mórz metanu i panującej temperatury poniżej minus 180 stopni Celsjusza.

Naukowcy zajmą się zebraniem jak największej ilości danych z sond kosmicznych i próbników na temat tego tajemniczego obiektu. Każdy z zespołów badawczych przez następne 5 lat może liczyć na stypendia naukowe.

Decyzja o rozpoczęciu finansowania przez NASA powyższych projektów jest niezwykle ważna i ma na celu uzupełnienie planowanych misji kosmicznych, dzięki którym znacznie poszerzymy nasze horyzonty wiedzy na temat powstania życia i jego rozkwitu nie tylko na Ziemi, ale również w całym kosmosie.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA / Fot. NASA/Twitter