Technologia
Powstanie najdłuższy na świecie podwodny tunel łączący Chiny z Tajwanem

Chiny przygotowują się do kolejnej inwestycji, która będzie realizowana z wielkim rozmachem. Rząd chce wybudować najdłuższy na świecie podwodny tunel łączący Chiny z Tajwanem.

Eurotunel, który liczy sobie 50 kilometrów długości i łączy francuskie Calais z brytyjskim Folkestone, będzie przy chińskiej inwestycji dziecinadą. Chiński rząd chce, aby tunel kolejowy, o wstępnej nazwie Chunnel, miał docelowo co najmniej 135 kilometrów długości.

Pomimo faktu, że Państwo Środka dysponuje nie tylko funduszami na jego budowę, ale również doświadczeniem i potrzebnymi technologiami, wcale nie będzie to łatwa w realizacji inwestycja. Obszar wschodnich Chin i Tajwanu jest jednym z najbardziej sejsmicznych na świecie.

Inwestycja warta 14 miliardów dolarów będzie składała się z trzech tuneli, a mianowicie dwóch tuneli głównych i jednego mniejszego leżącego pośrodku nich. Będzie on pełnił rolę przejścia ewakuacyjnego i serwisowego. Co ciekawe, każdy z tuneli będzie o 10 metrów szerszy od tych znanych z Eurotunelu. Projekt zakłada też budowę sztucznych wysp. Na nich będą położone systemy wentylacyjne, zasilania oraz lądowiska dla helikopterów.

Powstanie najdłuższy na świecie podwodny tunel łączący Chiny z Tajwanem. Fot. SCMP.

Chociaż rozmowy na linii Chiny-Tajwan, dotyczące realizacji tej inwestycji, trwają od kilku lat, to jednak dopiero w ostatnich miesiącach sytuacja nieco się rozjaśniła. Nie jest tajemnicą, że Państwo Środka uznaje Tajwan za jedną ze swoich zbuntowanych prowincji i próbuje ją siłą przyłączyć do reszty kraju. Na razie się to nie udaje, ale oba kraje może połączyć ścisła współpraca handlowa, którą ma umożliwić największy na świecie podwodny tunel kolejowy.

Źródło: GeekWeek.pl/South China Morning Post / Fot. SCMP/Pexels