Technologia
Pracownicy wielu fabryk Forda na całym świecie już pracują w egzoszkieletach

Amerykański koncern motoryzacyjny stawia na najnowocześniejsze zdobycze techniki, jakimi niewątpliwie są egzoszkielety. Oto technologia w służbie ludziom.

Dzięki tym zaawansowanym wynalazkom, pracownicy fabryk zyskają nowe zdolności, które pozwolą im łatwiej, bezpieczniej, szybciej i precyzyjniej wykonywać swoje obowiązki.

Ford rozpoczął testy egzoszkieletów od firmy EksoVest na początku ubiegłego roku, w dwóch swoich fabrykach na terenie Stanów Zjednoczonych. Teraz koncern poinformował, że najbardziej zaawansowane na świecie tego typu urządzenia trafiły już do 15 fabryk znajdujących się w różnych częściach świata. Na co dzień ma je używać w swojej pracy 75 pracowników fizycznych.

W rzeczywistych warunkach pracownicy sprawdzą, czy urządzenia te zmniejszą obciążenie górnych kończyn i jaki będzie to miało długotrwały wpływ na ich kondycję fizyczną czy stan zdrowia.

Naukowcy obliczyli, że zwykły pracownik fabryki Forda podnosi ręce średnio 4600 razy dziennie. Egzoszkielet ma przejąć na siebie część tego wysiłku w zakresie od 2,3 do 7 kilogramów. Pracownicy wykorzystywali egzoszkielety aż w 86% swojej pracy.

Urządzenia EksoVest cechują się brakiem zasilania, bo napędzają je ludzkie mięśnie, jednak ta siła ma być rozdysponowana o wiele bardziej efektywnie.

Egzoszkielety nie są nowością. Prężnie są rozwijane przez wiele firm i testowane na całym świecie nie tylko w fabrykach, ale również przez wojsko. Pionierami wykorzystania ich dobrodziejstw są oczywiście kraje azjatyckie.

Ford zamierza sukcesywnie rozszerzyć swoje eksperymenty na fabryki w Europie i Południowej Ameryce. W przyszłości takie urządzenia będą wspomagać pracę pracowników w wielu najróżniejszych branżach, dzięki czemu będą mogli oni pracować sprawniej i wydajniej, co pozwoli im konkurować z robotami przemysłowymi. Być może dzięki egzoszkieletom uda się nieco ograniczyć problem bezrobocia spowodowany postępującą robotyzacją.

Źródło: GeekWeek.pl/Ford/Futurism / Fot. Ford/EksoVest