Astronomia
ESA ukazuje zorze polarne na Saturnie w obiektywie teleskopu Hubble'a

Agencja opublikowała animację przygotowaną na podstawie obrazów wykonanych przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Możemy na niej zobaczyć mieniącą się zorzę polarną na Saturnie.

Zorze polarne występujące w górnych warstwach ziemskiej atmosfery są jednym z najpiękniejszych i najbardziej spektakularnych zjawisk, jakie można zobaczyć na nocnym niebie. Powstaje ona, gdy wysokoenergetyczne cząstki pochodzące z naszej dziennej gwiazdy uderzają w pole magnetyczne naszej planety i wchodzą w interakcje z atmosferycznymi gazami.

Chociaż najpiękniej zjawisko to wygląda na Ziemi, to jednak powstaje również na innych planetach Układu Słonecznego, a zwłaszcza tych, które dysponują silnym polem magnetycznym. Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała animację, na której możemy zobaczyć zorze polarne tańczące w atmosferze Saturna. Zdjęcia wykonał Kosmiczny Teleskop Hubble'a.

Niestety, gdyby Władca Pierścieni miał skalistą powierzchnię, a Wy byście się na niej znajdowali, to i tak nie mielibyście szansy zobaczyć tego pięknego zjawiska, gdyż jest ono widoczne tylko w zakresie fal ultrafioletowych. Jest to efektem interakcji wiatru słoneczne z atmosferą obfitującą w wodór.

Zorze występujące na drugiej największej planecie w Układzie Słonecznym, chociaż niewidoczne dla ludzkiego oka, zachowują się podobnie jak te na Ziemi. Świetliste wstęgi pojawiają się w atmosferze tego gazowego giganta o świcie i tuż przed nastaniem nocy, wówczas wirują i zmieniają jasność.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA/ESA / Fot. ESA/HubbleESA