Kosmiczny Teleskop Hubble'a uwiecznił na zdjęciu wielkiego „smoka”

Astronomowie z NASA prowadzą nowe misje obserwacyjne najodleglejszych części Wszechświata, które mają dostarczyć nam nowych informacji o jego burzliwej przeszłości formowania się.

W ramach programu Beyond Ultra-deep Frontier Fields And Legacy Observations (BUFFALO), słynny teleskop uwieczni na nowo odległe grupy galaktyk i ukaże nam je na zdjęciach w niedostępnych dotąd szczegółach.

Wszystko będzie to możliwe z pomocą techniki soczewkowania grawitacyjnego. Pozwala ona wykorzystać grawitację różnych obiektów znajdujących się w przestrzeni kosmicznej, i jednocześnie na linii obserwowanych np. galaktyk, do uzyskania większych ich obrazów. W ten sposób możemy lepiej się im przyjrzeć, a także odkrywać tajemnice ciemnej materii.

Efektem ubocznym tej techniki jest zniekształcony i często pomnożony obraz obserwowanych obiektów znajdujących się za źródłem soczewkującym. Astronomowie z NASA opublikowali fotografię jednej z bardzo odległych galaktyk. Została mocno zniekształcona przez galaktykę Abell 370. Wygląda ona jak wielki smok, który zamierza pożreć znajdującą się przed nim galaktykę.

Astronomowie mają nadzieję, że dzięki soczewkowaniu grawitacyjnemu, uda się lepiej zrozumieć wczesne procesy formowania się Wszechświata i istotę funkcjonowania w nim ciemnej materii. Tymczasem obejrzyjcie najnowsze, najbardziej szczegółowe w historii zdjęcie uwiecznionych przez Hubble'a grupy galaktyk znajdujących się w gwiazdozbiorze Wieloryba.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA / Fot. NASA