Kosmiczny pył odkryto na dachach budynków w europejskich miastach

Nie musimy organizować misji kosmicznych, aby zbadać skały pochodzące z głębi kosmosu i poszerzyć swoje horyzonty wiedzy na temat burzliwej historii rozwoju Wszechświata.

Naukowcy przeprowadzili zakrojony na szeroką skalę eksperyment, w ramach którego sprawdzili substancje znajdujące się na dachach budynków w Oslo, Paryżu i Berlinie. Udało im znaleźć się pył kosmiczny, czyli materiał, z którego zbudowane są ciała niebieskie przemierzające otchłań Wszechświata.

Co ciekawe, nie pierwszy raz przeprowadzono taki eksperyment, ale pierwszy raz udało się odkryć pył kosmiczny na terenie wielkich aglomeracji. Takie rewelacje opublikowano w czasopiśmie Geology. To niezbity dowód na to, że cząstki z kosmosu, które mają miliardy lat i brały udział w formowaniu się obiektów w Układzie Słonecznym, nadal znajdują się na Ziemi.

Chociaż naukowcy z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) od blisko 80 lat wiedzą, że kosmiczny pył znajduje się na naszej planecie, to jednak nie wierzyli, że uda im się go znaleźć na dachach budynków w metropoliach, i to jeszcze pośród milionów innych cząsteczek.

Odkryte drobinki kosmicznego pyłu. Fot. ESA.

W ramach eksperymentu, naukowcy musieli przesiać około 300 kilogramów osadów pobranych z dachów budynków w miastach europejskich, aby uzyskać kosmiczne drobinki kurzu.

To karkołomne zadanie jednak przyniosło rewelacyjne efekty. Badaczom udało się bowiem znaleźć około 500 cząstek, których wielkość nie przekracza 0,03 milimetra.

Świat astronomii bardzo cieczy się z tego odkrycia, gdyż dzięki badaniu kosmicznych drobinek, naukowcy będą mogli odbyć podróż do przeszłości formowania się Układu Słonecznego, co pozwoli im odpowiedzieć na wiele kluczowych pytań.

Źródło: GeekWeek.pl/ESA / Fot. ESA