XB-1 już w 2019 roku zapoczątkuje nową erę naddźwiękowych odrzutowców

Firma Boom już w w przyszłym roku przeprowadzi dziewiczy lot naddźwiękowego odrzutowca nowej generacji. Będzie to następca Concordea, latający z prędkościami 2700 km/h.

Przyszłość lotnictwa to superszybkie, naddźwiękowe odrzutowce pasażerskie, które pozwolą skrócić czas podróży pomiędzy światowymi metropoliami nawet 3-4-krotnie. Wszystko wskazuje, że pierwszy demonstrator innowacyjnej technologii szybkich i bardzo cichych odrzutowców odbędzie swój dziewiczy lot już pod koniec przyszłego roku. XB-1, bo o nim mowa, znajduje się obecnie w stadium zaawansowanej budowy w firmie Boom Aerospace w Stanach Zjednoczonych.

Firma jest wspierana przez słynnego miliardera, Richarda Bransona, założyciela Grupy Virgin. Na postawie demonstratora ma powstać pełnowymiarowa pasażerska wersja. Według planów firmy, ma ona pozwolić zabrać na swój pokład 55 pasażerów, i w komfortowych warunkach, przy prędkości 2700 km/h, zabrać ich w 2,5-godzinną podróż np. z Londynu do Nowego Jorku. Warto tutaj podkreślić, że regularne loty samolotami pasażerskimi na tej trafie trwają ok. 8 godzin. Gotowy samolot ma ujrzeć światło dzienne ok. 2027 roku.

Reklama

Demonstrator naddźwiękowego odrzutowca. Fot. Boom Aerospace.

Podobne plany ma firma Aerion Corporation. Chce ona skrócić czas lotu między Londynem a Nowym Jorkiem, czyli dwoma kluczowymi pod względem biznesowym lokacjami, do tylko 3-3,5 godziny. Naddźwiękowy Aerion AS2, według jego konstruktorów, ma rozwijać 1,5 macha, czyli ponad 1800 km/h. W krótką podróż ze Starego Kontynentu do Ameryki, odrzutowiec ma zabrać od 8 do 12 pasażerów.

Rozwinięcie takich prędkości będzie możliwe dzięki trzem nowoczesnym silnikom odrzutowym i technologii naddźwiękowego naturalnego przepływu laminarnego skrzydeł. Silniki o nazwie Affinity do AS2 zaprezentował kilka dni temu General Electric. Jest konstrukcja dwuwałowa z podwójnym turbowentylatorem, która kontrolowana jest przez nowej generacji system cyfrowego sterowania silnikiem Full Authority (FADEC).

Koncept naddźwiękowego odrzutowca pasażerskiego. Fot. Aerion Corporation.

Niedawno firma Boeing ogłosiła, że ma plan budowy jeszcze szybszych samolotów. Podobno, od pewnego czasu koncern opracowuje innowacyjny napęd, który pozwoli samolotom pasażerskim rozpędzać się w powietrzu do zawrotnych 6000 km/h.

Źródło: GeekWeek.pl/Boom Aerospace/Aerion Corporation / Fot. Boom Aerospace

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy