W końcu odkryliśmy tajemnicę masy naszej galaktyki, Drogi Mlecznej

To niesłychane, że zamieszkując małą planetę, leżącą gdzieś pośród miliardów gwiazd, we Wszechświecie wypełnionym setkami miliardów galaktyk, nasze umysły i technologia pozwalają nam dokonać takich odkryć.

Astronomowie od zarania dziejów chcieli poznać masę naszej galaktyki, dzięki temu moglibyśmy określić, ile znajduje się w niej gwiazd i planet, a także zagadkowej ciemnej materii. Postanowili oni skorzystać z dwóch potężnych instrumentów badawczych, które od wielu lat eksplorują otchłań przestrzeni kosmicznej i dostarczają nam fascynujących danych na temat znajdujących się tam obiektów.

Za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a i sondy Gaia naukowcy przeanalizowali ruchy gromad gwiazd, znajdujących się z dala od centrum naszej galaktyki. Im cięższa galaktyka, tym szybciej krążą wokół niej otaczające ją obiekty. Dotychczas masę Drogi Mlecznej określano z dość gigantycznym marginesem błędu, bo było to od 500 miliardów do 3 bilionów mas Słońca.

Najnowsze dane i ich wnikliwe analizy pozwoliły określić nieporównywalnie dokładniej masę naszej galaktyki. Co ciekawe, liczba ta mieści się w tych wcześniej określonych widełkach. Oznacza to, że astronomowie wiedzieli, że gdzieś biją dzwony, ale nie wiedzieli, w jakim kościele. Teraz to już stało się dla nas jasne. Nasza piękna Droga Mleczna, nasz dom, posiada masę 1,5 biliona Słońc.

W końcu odkryliśmy tajemnicę masy naszej galaktyki, Drogi Mlecznej. Fot. NASA.

Ciężko takie liczby sobie wyobrazić, a co niezwykłe, nie są one jakoś specjalnie spektakularne, jak na warunki Wszechświata. Znajdują się w nim bowiem o wiele cięższe galaktyki, które mogą pochwalić się masą rzędu aż 30 bilionów mas Słońca.

Astronomowie wskazali jednocześnie, że lwia część masy naszej galaktyki to egzotyczna materia, która nie jest dla nas widoczna. Abyśmy mogli wyobrazić sobie, jak Droga Mleczna jest ogromna i wypełniona ciemną materią, wystarczy wspomnieć, że masa wszystkich znajdujących się w niej gwiazd to tylko ułamek jej masy, podobnie jak potężna czarna dziura leżąca w jej centrum, która ma masę tylko 4 milionów mas Słońca.

Wiedza o masie Drogi Mlecznej pozwoli światu astronomii lepiej poznać warunki panujące w naszej galaktyce i podobnych do naszej, znajdujących się gdzieś w otchłani kosmosu. Na podstawie tej wiedzy będzie można również dokonywać znacznie dokładniejszych pomiarów, dzięki czemu w niebagatelny sposób poszerzy się nasza wiedza o otaczającej nas przestrzeni.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. NASA