Technologia
NASA i MIT prezentują samolot wykonany ze zmiennokształtnych kompozytów

Przyszłość lotnictwa będzie należała właśnie do takich futurystycznych maszyn. Pozwolą one nie tylko na oszczędności w zużyciu paliwa, ale również na loty z większymi prędkościami i mniejszą awaryjność.

Inżynierowie z Amerykańskiej Agencji Kosmicznej i Massachusetts Institute of Technology stworzyli technologię zmiennokształtnego skrzydła samolotu, które nie posiada ruchomych powierzchni sterujących, jakie występują obecnie we wszystkich statkach powietrznych. Skrzydło składa się z maleńkich identycznych elementów, dzięki temu może zmienić kształt w trakcie lotu, przez co można w każdym aspekcie kontrolować lot samolotu.

Nowy system umożliwia odkształcenie całego skrzydła lub jego części. Jest to możliwe poprzez zastosowanie w jego strukturze mieszanki materiałów sztywnych (aerożel) i elastycznych (gumopodobny). Tysiące maleńkich podzespołów są skręcone ze sobą w kształt trójkąta, a to wszystko w celu utworzenia otwartej, lekkiej ramy kratowej w technologii meta-materiału. Elementy są pokryte cienką warstwą materiału polimerowego. Taka koncepcja pozwala obniżyć masę skrzydeł i szybko dostosować je do różnych rodzajów pojazdów latających.

NASA i MIT prezentują samolot wykonany ze zmiennokształtnych kompozytów. Fot. NASA/MIT.

Trzeba tutaj podkreślić, że rama kratowa nowego skrzydła ma gęstość 5,6 kilograma na metr sześcienny. Dla porównania, guma ma gęstość ok. 1500 kilogramów na metr sześcienny. To pokazuje, że naukowcom z NASA i MIT udało się uzyskać meta-materiał, który jest 300 razy lżejszy od gumy, ale jednocześnie jest zarówno tak elastyczny i sztywny jak ona. Zmiennokształtne skrzydło przeszło już pierwsze udane testy w tunelu aerodynamicznym w Langley Research Center. Naukowcy tłumaczą, że dzięki ich technologii można teraz będzie stworzyć dowolną geometrię skrzydeł idealnie dostosowaną do rodzaju i przeznaczenia statku powietrznego.

Nowa technologia produkcji ultra-efektywnych skrzydeł z NASA i MIT może również znaleźć zastosowanie w produkcji nadwozi samochodów, mostów, anten nadawczych oraz łopatek do turbin wiatrowych. Amerykanie wierzą, że łatwa w produkcji, trwała i tania w eksploatacji technologia pozwoli nie do poznania odmienić naszą rzeczywistość w kwestiach ekologii i podróżowania po całym świecie.

Źródło: GeekWeek.pl/Massachusetts Institute of Technology / Fot. NASA/MIT