Ogromna czarna dziura w galaktyce. Takiej naukowcy jeszcze nie widzieli

W Drodze Mlecznej odkryto największą czarną dziurę pochodzenia gwiazdowego. Jest to najmasywniejszy twór tego typu wśród wszystkich odkrytych w naszej galaktyce. Masa czarnej dziury jest kilkadziesiąt razy większa od Słońca i pod tym względem obiekt pobił dotychczasowego rekordzistę w postaci Cygnus X-1.

Czarne dziury mają różne pochodzenie. W naszej galaktyce znajdują się także obiekty gwiazdowe. Naukowcy przez przypadek odkryli największy taki twór w Drodze Mlecznej.

Największa gwiazdowa czarna dziura w Drodze Mlecznej

Naukowcy znaleźli nowy obiekt tego typu i jest to przy okazji największa gwiazdowa czarna dziura wśród wszystkich odkrytych do tej pory w Drodze Mlecznej. Dotychczas status ten miał twór z układu podwójnego o nazwie Cygnus X-1 i masie około 21 razy większej od Słońca.

Nowy rekordzista znajduje się 1926 lat świetlnych od nas i ma masę około 33 mas Słońca. Czarna dziura została sklasyfikowana pod nazwą Gaia BH3. Wokół niej krąży gwiazda w odległości około 16 jednostek astronomicznych (jedna określą średnią odległość Ziemi od Słońca). Okres wynosi 11,6 lat.

Przypadkowe odkrycie w danych z Gaia

Nowe odkrycie było przypadkowe. Udało się go dokonać w trakcie weryfikacji poprawności danych do kolejnego katalogu misji Gaia Europejskiej Agencji Kosmicznej. Wtedy natrafiono na tajemniczy obiekt i okazało się, że jest to czarna dziura pochodzenia gwiazdowego.

Gaia BH3 to duży obiekt. Przeciętne czarne dziury pochodzenia gwiazdowego w Drodze Mlecznej mają masę około 10 mas Słońca.

To nic w porównaniu z centralną czarną dziurą galaktyki

Tego typu obiekty, choć mogą być spore, tak bledną w porównaniu do czarnej dziury z centrum Drogi Mlecznej, gdzie znajduje się Sagittarius A*. Jest to prawdziwy behemot mający masę około 4,3 mln większą od Słońca.

Sagittarius A* jest supermasywną czarną dziurą i są to inne obiekty względem gwiazdowych. W przypadku tych drugich najbliższym Ziemi jest Gaia BH1, czyli uśpiony obiekt znajdujący się około 1600 lat świetlnych od nas w gwiazdozbiorze Wężownika. Jego masę oszacowano na 10 mas Słońca i odkrycia dokonano w 2022 r. m.in. z użyciem Obserwatorium Gemini.

INTERIA.PL