Chemiczna ewolucja w laboratorium

Nadal jesteśmy dość daleko od stworzenia sztucznego życia, ale robimy cały czas małe kroki ku osiągnięciu tego celu. Ostatnio amerykańskim naukowcom udało się stworzyć enzym z syntetycznego DNA (XNA), a teraz ich koledzy z Glasgow donoszą o stworzeniu chemicznego systemu, który potrafi ewoluować.

Nadal jesteśmy dość daleko od stworzenia sztucznego życia, ale robimy cały czas małe kroki ku osiągnięciu tego celu. Ostatnio amerykańskim naukowcom , a teraz ich koledzy z Glasgow donoszą o stworzeniu chemicznego systemu, który potrafi ewoluować.

Wykorzystana przez nich technika nie jest samowystarczalna - związki chemiczne ewoluują tam z pomocą bazującego na drukarce 3D robota, który generuje kropelki oleju na laboratoryjnych szalkach. Olej ten składa się z czterech podstawowych składników - a sam proces bardzo przypomina dobór naturalny - z każdą kolejną generacją tworzony związek uzyskuje coraz lepsze właściwości jakich pożądają w danym przypadku badacze, na przykład staje się bardziej stabilny.

Mimo wszystko jest to odkrycie warte uwagi, bo jest to pierwszy przypadek ewolucji chemicznej poza naturalnymi systemami biologicznymi. Autorzy odkrycia twierdzą, że ich wynalazek może się przydać chociażby do tworzenia lepszych związków chemicznych, lecz także może posłużyć do próby odnalezienia źródła ziemskiego życia lub stworzenia życia całkowicie nowego - syntetycznego, chemicznego.

Źródło: