NASA odkryła lód wodny na biegunach Księżyca. Ułatwi nam on kolonizację

Od jakiegoś czasu pojawiały się przesłanki świadczące o tym, że na Księżycu znajduje się lód wodny, ale dotychczas nie było na to niezbitych dowodów. Teraz mamy już pewność.

Naukowcy z NASA, pracujący na Uniwersytecie Hawajskim i Ames Research Center, odkryli duże pokłady lodu wodnego na biegunach naturalnego satelity naszej planety. Analizy pozwoliły wykazać, że znajduje się on w dziesiątkach najróżniejszych miejsc rozsianych na dużym obszarze, co jest wspaniałą wiadomością.

Astronomowie wykorzystali w swoich badaniach dane uzyskane przez instrument Moon Mineralogy Mapper (M3), który zainstalowany jest na pokładzie sondy Chandrayaan-1 i prowadzi badania w zakresie podczerwieni. Sonda należąca do Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych została wyniesiona w przestrzeń kosmiczną w 2008 roku i od tego czasu prowadzi ważne badania Srebrnego Globu na potrzeby wielu światowych agencji kosmicznych.

Większość odkrytego lodu skrywa się przed promieniami słonecznymi w głębokich kraterach leżących w pobliżu biegunów Srebrnego Globu. Temperatury w nich panujące są stałe i nigdy nie przekraczają granicy minus 156 stopni Celsjusza. Takie warunki pozwalają na jego obecność tam przez miliony lat.

Oznaczone miejsca, w których występuje w kraterach lód wodny. Fot. NASA.

Chociaż od kilku lat naukowcy wskazywali, że na Księżycu znajduje się lód wodny, to jednak do tej pory nie było na to jednoznacznych dowodów, a ten fakt jest kluczowy jeśli chodzi o kwestie organizowania tam lotów załogowych i budowy pierwszej ludzkiej kolonii.

Trzeba tutaj mocno podkreślić, że mówimy tutaj o lodzie wodnym występującym na powierzchni Księżyca, więc jest on bardzo łatwy w pozyskaniu. Lód wodny to podstawa poprawnego działania systemów podtrzymania życia. Może on zostać przemieniony nie tylko w życiodajny płyn, ale również można z wody uzyskać tlen i wodór, czyli paliwo na potrzeby produkcji energii i zasilania rakiet lub statków kosmicznych.

Nowe odkrycie napawa optymizmem i zachęca do zwiększenia naszych wysiłków w planowaniu przyszłych misji załogowych na Srebrny Glob oraz budowy tam pierwszych kolonii. Niebawem zarówno prywatne firmy, jak i agencje kosmiczne, powinny wykorzystać nowe odkrycie i przedstawić konkretne plany urzeczywistniające nasze piękne marzenia i wizje.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. NASA