NASA wybrała miejsce lądowania wielkiego łazika Mars 2020 na Czerwonej Planecie

Najbliższe lata będą prawdziwą ucztą dla entuzjastów eksploracji Marsa. Na tej planecie wyląduje kilka robotów, które będą poszukiwały tam śladów życia.

Za tydzień wyląduje tam bardzo sonda InSight od Europejskiej Agencji Kosmicznej z bardzo ważnym polskim instrumentem badawczym. Sonda ma przeprowadzić badania geofizyczne Marsa, w szczególności sejsmologiczne. Jej celem będzie sprawdzenie istoty funkcjonowania jądra planety, co przełoży się na przygotowanie gruntu pod pierwszą misję załogową. Urządzenie pobierze też próbki gruntu, a później przeanalizuje je pod kątem możliwości występowania tam śladów istnienia życia.

Za trzy lata na Czerwonej Planecie wylądują dwa łaziki. Pierwszym będzie należący do Europejskiej Agencji Kosmicznej robot ExoMars 2020, a drugim zbudowany przez NASA łazik Mars 2020. Oba urządzenia wylądują w dwóch różnych, ale bardzo ciekawych geologicznie dla astrobiologów obszarach tej planety, na których niegdyś mogły znajdować się rzeki i jeziora płynnej wody, a w nich kwitnąć życie biologiczne.

Miejsce lądowania łazika Mars 2020 w kraterze Jezero. Fot. NASA/JPL/JHUAPL/MSSS/Brown University.

ESA niedawno ogłosiła miejsce lądowania swojej misji ExoMars 2020 (), a teraz uczyniła to również NASA, w związku ze swoją wielką misją. Będzie to rejon delty w kraterze Jezero, który znajduje się na skraju Isidis Planitia, czyli gigantycznej niecki położonej na północ od równika planety. Naukowcy wybrali ten obszar ze względu na występujące tam najstarsze i najciekawsze badawczo formy geologiczne Czerwonej Planety.

„Krater Jezero oferuje nam miejsce o bogatej geologii, z formami terenu sprzed nawet 3,6 miliarda lat, które mogą odpowiedzieć na istotne pytania dotyczące ewolucji planet i astrobiologii. Zdobycie próbek z tego unikatowego rejonu może zrewolucjonizować naszą wiedzę o Marsie i jego zdolności do podtrzymania tam życia” - powiedział Thomas Zurbuchen z NASA Science Mission Directorate.

NASA wybrała miejsce lądowania wielkiego łazika Mars 2020 na Czerwonej Planecie (łazik po prawej). Fot. NASA.

Przed miliardami lat, gdy Mars nie był jałową pustynią, a jego warunki klimatyczne mogły przypominać ziemskie, delta pradawnej rzeki mogła znosić tam i składować mikroorganizmy. Jeśli naprawdę chcemy je w końcu odkryć, to będzie to najlepsze ku temu miejsce. Zadaniem łazika Mars 2020 będzie pobranie próbek glinu i węglanów z gruntu i zbadanie ich, a następnie planowana jest misja dostarczenia próbek na Ziemię, w celu dokładniejszych analiz.

Wybranie odpowiedniego stanowiska badawczego dla misji Mars 2020 nie było łatwym procesem. Astrobiolodzy głowili się nad tym przeszło 5 lat, analizując tysiące zdjęć powierzchni planety m.in. na podstawie obrazów uzyskanych przez sondy kosmiczne, orbitujące wokół Marsa. Start sondy planowany jest w lipcu 2020 roku, zaś lądowanie w lutym 2021 roku.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA / Fot. NASA