Astronomia
Marsjański meteoryt odkryty na Ziemi powróci na Czerwoną Planetę

Na naszej planecie znajduje się wiele kosmicznych skał, które przybyły do nas m.in. z powierzchni Czerwonej Planety. Jedna z nich niebawem wróci na swoją macierzystą planetę.

NASA jest w trakcie budowy kolejnego łazika, którego zadaniem, w ramach misji Mars 2020, będzie eksploracja Czerwonej Planety i odkrycie jak najwięcej jej największych tajemnic, zanim wyląduje tam pierwsza misja załogowa.

Astrobiolodzy nie ukrywają, że badania prowadzone przez najbardziej do tej pory zaawansowane technologicznie urządzenie, poruszające się po tej planecie, będą skupiały się przede wszystkim na poszukiwaniu śladów życia.

Nowy łazik z wyglądu będzie przypominał swojego poprzednika, czyli łazik aktualnie eksplorujący Marsa o nazwie Curiosity, jednak będzie od niego o wiele bardziej zaawansowany pod każdym względem.

Meteoryt Sayh al Uhaymir 008 odkryty w Omanie w 2008 roku. NASA/JPL-Caltech.

NASA poinformowała, że w ramach misji Mars 2020, wraz z łazikiem na ten obiekt poleci marsjański meteoryt o nazwie Sayh al Uhaymir 008 (SaU008), który w 2008 roku został odkryty na pustyni w Omanie.

Pewnie zastanawiacie się, po co agencja odsyła liczącą sobie miliardy lat kosmiczną skałę do swojego domu? Otóż pomoże ona naukowcom w kalibracji urządzeń, będących na wyposażeniu łazika, a odpowiadających za analizę składu chemicznego skał.

Skały znajdujące się na powierzchni Czerwonej Plenty. NASA/JPL-Caltech.

W ten sposób urządzenie będzie z najwyższą możliwą precyzją realizowało poszczególne etapy swojej niezwykle ważnej misji dla ludzkości i poszerzenia naszej wiedzy o tym fascynującym obiekcie, który za kilka dekad stanie się domem dla wielu mieszkańców naszej planety.

NASA kilka dni temu wybrała miejsce lądowania dla łazika Mars 2020, więc już wiemy, gdzie ostatecznie znajdzie się meteoryt. Będzie to rejon delty w kraterze Jezero, który znajduje się na skraju Isidis Planitia, czyli gigantycznej niecki położonej na północ od równika planety. Naukowcy wybrali ten obszar ze względu na występujące tam najstarsze i najciekawsze badawczo formy geologiczne Czerwonej Planety.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA / Fot. NASA/JPL-Caltech