Z Warszawy do Krakowa w 20 minut. Rząd przeznaczył 17 mln na polski HyperLoop

Technologia tworzona przez startup Hyper Poland cieszy się coraz większym zainteresowaniem nie tylko polskiego rządu, ale również wielu krajów europejskich. Polski HyperLoop jest coraz bliżej realizacji.

Polacy mają zamiar wprowadzić w życie w Polsce pomysł superszybkiej kolei przyszłości, która została kilka lat temu przedstawiona przez Elona Muska. A to za sprawą wielkiego sukcesu, jaki odnieśli ludzie z Hyper Poland ze swoim projektem w bardzo popularnej brytyjskiej platformie equity crowdfundingu o nazwie Seedrs. Przypomnijmy, że Polacy zebrali tam aż 130 procent zakładanej kwoty, czyli ponad milion złotych.

Ale to nie wszystko. Teraz dowiadujemy się, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w konkursie Szybka ścieżka dofinansuje polski HyperLoop kwotą aż 16,5 miliona złotych. Fundusze mają zostać przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem do przedstawionych wszystkich trzech etapów rozwoju technologii. Zdolny zespół składający się z 25 ambitnych, młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, który jest wspierany przez wielu specjalistów z Polski oraz całego świata, jak nigdy przedtem, ma szansę zrealizować swoją piękną wizję.

Reklama

Hyper Poland informuje, że kwota posłuży również do budowy stanowisk testowych, napędu liniowego i bazującego na lewitacji magnetycznej. Testy mają odbyć się w Żmigrodzie, na terenie należącym do Instytutu Kolejnictwa, który również swoim doświadczeniem wspiera młodych inżynierów. Firma jako jedyna na świecie opracowuje technologię przystosowania tradycyjnych torów kolejowych do systemu HyperLoop. Ma to pozwolić wykorzystać już istniejącą w kraju infrastrukturę i znacznie szybciej i taniej zbudować pierwszy komercyjny odcinek kolei przyszłości.

Startup informuje, że prototyp kapsuły w skali 1:5 i o masie 80 kilogramów ma powstać jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Demonstracyjny tor ma mieć 48 metrów długości i powstanie w Warszawie. W kolejnej fazie rozwoju projektu powstanie już odcinek o długości 500 metrów pod Żmigrodem. Będzie to wstęp do opracowania swojej koncepcji systemu Hyperloop. Inżynierowie planują, że pierwsze testy pilotażowe rozpoczną się za 3 do 5 lat. Docelowo cała trasa połączy Warszawę z Łodzią i Wrocławiem. Na początek będzie oferowała transporty towarów dla przedsiębiorstw i firm kurierskich z prędkością 300 km/h i 600 km/h, a docelowo 1200 km/h.

„Zaczynamy zupełnie nowy etap, który zakończymy niebawem pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej pojazdem szynowym, który będzie w stanie poruszać się, wykorzystując zjawisko pasywnej lewitacji” – powiedział Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland. „Budując własny system Hyperloop, budując własny system Hyperloop, Polska stanie się eksporterem technologii, będziemy mogli w przyszłości sprzedawać licencję na tę technologię, a nie kupować ją za granicą jak to zwykle bywa. Wdrożenie systemu próżniowego, nawet już tego początkowego, w postaci Inteligentnej Platformy Logistycznej, daje szansę polskim podmiotom i przedsiębiorstwom na dostarczanie technologii, które poniekąd będą miały wpływ na inne sektory gospodarki, tj. transport, lotnictwo czy kosmonautyka” - powiedział Łukasz Mielczarek, kierownik ds. rozwoju infrastruktury Hyper Poland.

Z Hyper Poland współpracuje też litewski milioner Vladas Lašas, prywatnie przyjaciel Richarda Bransona, założyciela Virgin i właściciela firmy Virgin Hyperloop One, która jest pionierem rozwoju technologii Hyperloop w Stanach Zjednoczonych. Polacy opracowują jednak swoją technologię, która dostosowana jest do naszej rzeczywistości, co znacznie ułatwi budowę kolei przyszłości w Polsce.

Polacy proponują budowę 415-kilometrowej trasy łączącej Wrocław z Warszawą. Jeśli powstanie, podróż ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Polski potrwa tylko 20 minut. Specjaliści uważają, że budowa Hyperloop w wersji pasażersko-towarowej będzie o wiele tańsza w eksploatacji od kolei dużych prędkości, więc warto w nią inwestować już teraz. Największe oszczędności będzie można poczynić na energii. Kapsuły Hyperloop przy prędkości 600 km/h będą zużywały tyle energii, co kolej dużych prędkości przy 300 km/h.

Przedstawiciele Hyper Poland uważają, że w Polsce pierwsza użytkowa trasa towarowa pomiędzy Warszawą a Wrocławiem powstanie po 2025 roku, natomiast pasażerska za ok. 10 lat. Planowane są też inne trasy takie jak: Warszawa-Kraków, Berlin-Poznań-Łódź, a nawet Warszawa-Białystok-Kowno-Ryga.

Źródło: GeekWeek.pl/Hyper Poland/Seedrs/Facebook / Fot. Hyper Poland

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy