W polski HyperLoop zainwestował Microsoft, bo widzi w nim ogromny potencjał

Polacy inżynierowie z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej tworzą technologię kolei przyszłości unikalną na skalę światową. Ich pomysł docenił Microsoft, który wesprze projekt swoimi funduszami.

Hyper Poland otrzymało grant w wysokości 120 tysięcy dolarów w ramach Microsoft for Startups, programu wspierającego najbardziej perspektywiczne spółki technologiczne na świecie. Polski startup wykorzysta fundusze na usługi Platformy Azure, czyli dobrodziejstwa płynące z potężnej chmury obliczeniowej i uczenia maszynowego koncernu. Inżynierowie zamierzają dokonywać w niej obliczeń i symulacji opracowywanej przez siebie technologii.

Oprócz Microsoftu, projekt wsparła również organizacja MassChallenge Switzerland, która jest wiodącym motorem innowacji i przedsiębiorczości w całej Europie. Inżynierowie z Hyper Poland będą mogli dzięki niej wymieniać niezwykle cenne informacje i korzystać z doświadczenia największych na naszej planecie ekspertów na co dzień działających w świecie najnowocześniejszych technologii.

Reklama

Hyper Poland odniosło też sukces ze swoim projektem w bardzo popularnej brytyjskiej platformie equity crowdfundingu o nazwie Seedrs. Przypomnijmy, że Polacy zebrali tam dotychczas aż 142 procent zakładanej kwoty, czyli 284 tysiące euro. Ale to nie wszystko. Projekt wsparło również Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w konkursie Szybka ścieżka, które dofinansuje polski HyperLoop kwotą aż 16,5 miliona złotych.

Fundusze mają zostać przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem do przedstawionych wszystkich trzech etapów rozwoju technologii. Zdolny zespół składający się z 25 ambitnych, młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, który jest wspierany przez wielu specjalistów z Polski oraz całego świata, jak nigdy przedtem, ma szansę zrealizować swoją piękną wizję.

Hyper Poland informuje, że kwota posłuży również do budowy stanowisk testowych, napędu liniowego i bazującego na lewitacji magnetycznej. Testy mają odbyć się w Żmigrodzie, na terenie należącym do Instytutu Kolejnictwa, który również swoim doświadczeniem wspiera młodych inżynierów. Firma jako jedyna na świecie opracowuje technologię przystosowania tradycyjnych torów kolejowych do systemu HyperLoop. Ma to pozwolić wykorzystać już istniejącą w kraju infrastrukturę i znacznie szybciej i taniej zbudować pierwszy komercyjny odcinek kolei przyszłości.

Startup informuje, że prototyp kapsuły w skali 1:5 i o masie 80 kilogramów ma powstać jeszcze w tym roku. Demonstracyjny tor ma mieć 48 metrów długości i powstanie w Warszawie. W kolejnej fazie rozwoju projektu powstanie już odcinek o długości 500 metrów pod Żmigrodem. Będzie to wstęp do opracowania swojej koncepcji systemu Hyperloop. Inżynierowie planują, że pierwsze testy pilotażowe rozpoczną się za 3 do 5 lat. Docelowo cała trasa połączy Warszawę z Łodzią i Wrocławiem. Na początek będzie oferowała transporty towarów dla przedsiębiorstw i firm kurierskich z prędkością 300 km/h i 600 km/h, a docelowo 1200 km/h.

„Zaczynamy zupełnie nowy etap, który zakończymy niebawem pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej pojazdem szynowym, który będzie w stanie poruszać się, wykorzystując zjawisko pasywnej lewitacji” – powiedział Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland. „Budując własny system Hyperloop, Polska stanie się eksporterem technologii, będziemy mogli w przyszłości sprzedawać licencję na tę technologię, a nie kupować ją za granicą, jak to zwykle bywa” - powiedział Łukasz Mielczarek, kierownik ds. rozwoju infrastruktury Hyper Poland.

Polacy proponują budowę 415-kilometrowej trasy łączącej Wrocław z Warszawą. Jeśli powstanie, podróż ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Polski potrwa tylko 20 minut. Specjaliści uważają, że budowa Hyperloop w wersji pasażersko-towarowej będzie o wiele tańsza w eksploatacji od kolei dużych prędkości, więc warto w nią inwestować już teraz. Największe oszczędności będzie można poczynić na energii. Kapsuły Hyperloop przy prędkości 600 km/h będą zużywały tyle energii, co kolej dużych prędkości przy 300 km/h.

Przedstawiciele Hyper Poland uważają, że w Polsce pierwsza użytkowa trasa towarowa pomiędzy Warszawą a Wrocławiem powstanie po 2025 roku, natomiast pasażerska za ok. 10 lat. Planowane są też inne trasy takie jak: Warszawa-Kraków, Berlin-Poznań-Łódź, a nawet Warszawa-Białystok-Kowno-Ryga.

Źródło: GeekWeek.pl/Hyper Poland/Seedrs/Facebook / Fot. Hyper Poland

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy