NASA pokazała najdokładniejszy w historii rentgenowski obraz Wszechświata

Amerykańska Agencja Kosmiczna jakiś czas temu zainicjowała bardzo ciekawy projekt związany ze stworzeniem najdokładniejszego obrazu rentgenowskiego przestrzeni kosmicznej, jaki do tej pory mogliśmy zobaczyć.

Było to możliwe, dzięki obserwatorium o nazwie NICER, które zostało dostarczone na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Jego zadaniem była obserwacja jednych z najbardziej energetycznych i tajemniczych obiektów znajdujących się w odległej przestrzeni kosmicznej, a mianowicie pulsarów.

Posiadają one potężne pola magnetyczne i są źródłem wysokoenergetycznego promieniowania rentgenowskiego. Ludzki wzrok nie jest w stanie dostrzec tej części widma elektromagnetycznego, ale dla obserwatorium NICER jest to bułka z masłem. Te szczegóły są niezwykle ważne dla lepszego poznania i zrozumienia mechaniki funkcjonowania Wszechświata.

Pulsary fascynują świat astronomii, ponieważ nie znamy ich budowy, a mogą w przyszłości stać się one latarniami orientacyjnymi, czyli takim galaktycznym systemem GPS dla statków z misjami kosmicznymi. Dziś z ich pomocą synchronizuje się zegary i dokładniej mierzy upływający czas.

Naukowcy poinformowali, że w trakcie swoich badań, oprócz pulsarów, NICER odkrył również potężne źródła promieniowania rentgenowskiego, których źródłem są czarne dziury, układy podwójne gwiazd, aktywne galaktyki oraz pozostałości po supernowych. Jedną z takich supernowych w gwiazdozbiorze Łabędzia możemy zobaczyć na opublikowanym obrazie. Ma ona ok. 90 lat świetlnych średnicy i liczy sobie od 5 do 8 tysięcy lat.

Co ważne, obraz zawiera dane zebrane przez NICER w trakcie zaledwie 22 miesięcy jego funkcjonowania. Misja wystartowała w czerwcu 2017 roku. Bardziej dokładne obrazy zostaną opublikowane w najbliższym czasie, gdy zostaną gruntowanie przeanalizowane przez naukowców z NASA.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA/ / Fot. NASA