Centralny Port Komunikacyjny będzie wyglądał futurystycznie. Oto wizualizacje

To historyczne przedsięwzięcie komunikacyjne odmieni nie do poznania nie tylko podróżowanie po Polsce, ale również po Europie i całym świecie. Obiekt ma być gotowy za 8 lat, więc już najwyższy czas na pierwsze wizualizacje.

Patrząc na nie możemy dojść do wniosku, że Centralny Port Komunikacyjny będzie futurystycznym obiektem, który zostanie zbudowany z wielkim rozmachem. To nie powinno dziwić, bo to będzie największa tego typu inwestycja w naszym kraju od wielu dekad. Najważniejszy w Europie Środkowej port przesiadkowy dla od 40 do 100 milionów ludzi, podróżujących samolotami i pociągami, ma pochłonąć ok. 35 miliardów złotych.

Swoje wizje na CPK przedstawiły dotychczas takie znane na całym świecie biura architektoniczne jak: Chapman Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy i Pascall+Watson. Chociaż wszystkie się od siebie różnią, to jednak mają wspólny mianownik w postaci bardzo odważnej koncepcji, która na myśl przywodzi futuryzm metropolii przyszłości.

Reklama

„Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów z ogromnym bagażem wiedzy, zawodowych doświadczeń i kreatywności. To był dobry pomysł. Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę. Niniejszym rozpoczęliśmy kolejny etap fazy planowania lotniska” – powiedział Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK odpowiedzialny za część lotniskową CPK.

Grimshaw

Z myślą o CPK architekci z tego biura wymyślili koncepcję „demokratycznego hubu”, próbując tym samym nawiązać do polskiej tradycji, a w szczególności do zmian ustrojowych po 1989 r. i do historii Solidarności. W ich zamierzeniu terminal ma być nieprzeskalowany, racjonalny pod względem wielkości i pozbawiony gigantomanii, jaka charakteryzuje niektóre budowane ostatnio porty przesiadkowe. Chodzi o to, żeby skrócić czas przesiadek i zmniejszyć dystans do przejścia dla pasażera.

Pomysł zakłada wykorzystanie sześciu czynników składowych: użycia dużej ilości naturalnego światła, zminimalizowanie długości i „piętrowości” przesiadek, nawiązanie do lokalnych uwarunkowań i „ducha miejsca”, zrównoważony rozwój, maksymalizacja przychodów z części komercyjnej lotniska i dobrego tzw. connectivity (możliwości przesiadkowych).

Dla terminalu CPK zaplanowano przejrzystą konstrukcję, nawiązującą do typowego, polskiego, miejskiego rynku. Lotnisko oferuje liczne miejsca do odpoczynku, co ma ograniczyć stres towarzyszący podróżom. Przemierzając terminal, pasażerowie będą mogli zjeść smaczny posiłek, zrobić zakupy w sklepach, zrelaksować się lub pracować, korzystając z tzw. miejsc ciszy. Znalazła się też przestrzeń dla publicznych eventów, występów itd.

Zaha Hadid Architects

Ta wywodząca się z Wielkiej Brytanii firma z potężnym dorobkiem architektonicznym, przygotowała trzy równorzędne wizje CPK, które opierają się na odmiennym podejściu do połączenia lotniska z koleją. Wszystkie trzy projekty łączy dobre doświetlenie przestrzeni lotniska, które jest możliwe dzięki użyciu wielkopowierzchniowych przezroczystych elementów, a także wkomponowanie we wnętrze terminalu bujnej roślinności w połączeniu z przemyślanym systemem służącym do jej utrzymywania w polskich warunkach klimatycznych.

Pierwsze z rozwiązań to umiejscowienie węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem, które umożliwiłoby podróżnym np. obserwowanie nadjeżdżających pociągów z wyższych poziomów. Druga wizja zakłada, że tuż nad peronami ulokowana jest część pasażerska stacji, łącząc inne elementy lotniska uwzględnione w master planie. Projektanci zaproponowali także trzecie, bardziej futurystyczne rozwiązanie, w którym pociągi podjeżdżają bezpośrednio do wydzielonych części terminali, umieszczonych na platformach na różnej wysokości.

Filipp Innocenti z Zaha Hadid Architects zaprezentował różne rozwiązania dotyczące etapowania inwestycji, obsługi kolejowej portu lotniczego, integracji węzła kolejowego z częścią lotniskową oraz przepływu pasażerów między samolotem, pociągiem i samochodem.

Benoy

„CPK powstanie na obszarze większym od Manhattanu. Dlatego Benoy zaprezentowała całościową wstępna propozycję zagospodarowania portu lotniczego wraz z okolicznymi terenami, czyli obszarem Aiport City” – powiedział Alan Thompson, dyrektor biura projektowego pracowni Benoy. Thompson określił projekt słowem „glokalny” (ang. glocal), czyli lokalny i globalny w tym samym czasie.

Projektant kładzie nacisk na ekologię i zrównoważony rozwój. Proponuje zbudowanie wokół Portu Solidarność przyjaznego mieszkańcom „zielonego” Airport City. Stworzenie wokół portu takiego obszaru będzie możliwe dzięki schowaniu pod ziemią części dróg i linii kolejowych w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. W sercu układu znajdzie się przykryty przeszklonym dachem węzeł przesiadkowy, który będzie integrował różne środki transportu i w kierunku którego będzie prowadziły szlaki komunikacyjne.

Wewnątrz terminalu projektant proponuje jak najdalej to możliwe zatarcie granic między strefami terminala (np. płynne i niezauważalne przejście między częścią gastronomiczną i dla oczekujących). Architekci położyli nacisk na maksymalne doświetlenie powierzchni i dużą ilość zieleni, żeby pasażer mógł się zrelaksować i zapomnieć o stresie. Ten projektant jako jedyny zaproponował budowę dróg startowych w układzie północ-południe, a nie wschód-zachód.

Pascall+Watson

To najbardziej ogólna z zaprezentowanych koncepcji. Dyrektor projektu Nitesh Naidoo z Pascall+Watson zaprezentował rozwiązania stosowane w portach lotniczych w Europie i Azji (np. w Londynie, Monachium, Hongkongu i Abu Dhabi), sugerując które z nich warto zaadaptować na potrzeby CPK. Na potrzeby prezentacji zestawił ze sobą ideę „megahubu” (nawiązując do nowego lotniska w Stambule) i „multi-hubu”, wskazując Changi w Singapurze.

Założenie jest takie, że CPK ma być hubem, który dzięki wygodnym przesiadkom lotniczym, rozwiniętej sieci kolejowej i drogom szybkiego ruchu przebiegającym w sąsiedztwie lotniska stanowi integralną część europejskiego transportu. Projektanci z Pascall+Watson podkreślali, że aby się udało, należy zapewnić pasażerom bezstresowe podróże i wygodne przesiadki.

Co ciekawe, zaprezentowane projekty nie dotyczą tylko samego CPK. Architekci pomyśleli też o otoczeniu obiektu. W końcu powstaną tam osiedla mieszkalne, hotele, sklepy, parkingi, a w przyszłości obszar zmieni się w miasto, w którym zamieszkają dziesiątki tysięcy ludzi. Koncepcje muszą więc zapierać dech w piersi. W końcu będzie to wizytówka nowoczesnej Polski nie tylko dla mieszkańców Europy, ale też całego świata.

Z oświadczenia władz wykonawczych CPK dowiadujemy się, że ostatecznie projekty zostaną wybrane w przyszłym roku i wówczas rozpocznie się budowa, która ma skończyć się przed 2027 rokiem.

Źródło: GeekWeek.pl/CPK / Fot. CPK

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy