Internet
Facebook został ukarany ogromną karą, która… znacznie podniosła wartość serwisu

Czy jeszcze coś jest w stanie nas zaskoczyć w kontekście Facebooka? Wydawało się, że po tych wszystkich głośnych aferach już nie, a jednak - koncern został ukarany potężną grzywną, która przyniosła jednak zupełnie odwrotny skutek.

Praktycznie cały ubiegły rok upłynął nam pod znakiem kontrowersji związanych z osobą i firmą Marka Zuckerberga - wielki skandal z Cambridge Analytica, czyli bezprawnym wykorzystaniem danych ok. 87 milionów użytkowników Facebooka, luki w zabezpieczeniach i nawet 50 mln wykradzionych tokenów bezpieczeństwa, później kolejny atak hakerski na dane 14 mln użytkowników, a następnie doniesienia o wykorzystywaniu FB do handlu ludźmi czy szerzenia dezinformacji i wiadomości pełnych nienawiści, co doprowadziło do wielu aktów przemocy na terenie Libii.

Tak w dużym skrócie wyglądał dla Facebooka rok 2018, za co koncern właśnie poniósł karę - mówiąc precyzyjniej, Federalna Komisja Handlu postanowiła nałożyć na koncern grzywnę w związku z pierwszą z wymienionych spraw. Oczywiście można było się tego spodziewać, kiedy FTC w maju ubiegłego roku rozpoczęło swoje śledztwo, ale chyba nikt nie oczekiwał tak zawrotnej sumy 5 miliardów dolarów. I chociaż w każdym innym przypadku mówilibyśmy o dotkliwej karze, która może nawet zniszczyć działalność firmy, to dla Facebooka okazała się ona pewnego rodzaju… nagrodą. 

Wystarczy bowiem spojrzeć na notowania firmy, żeby przekonać się, że po ogłoszeniu przez Federalną Komisję Handlu wspomnianej decyzji, ceny akcji Facebooka wzrosły o 1.81%, podnosząc wartość spółki na giełdzie o 10 miliardów dolarów i tym samym całkowicie negując skuteczność kary - no bo o czym my mówimy, kiedy koncern nie tylko nie stracił, ale i zyskał dodatkowe fundusze. Czy oznacza to, że nie jesteśmy w stanie w żaden sposób kontrolować tak wielkich firm, a może grzywna była zbyt niska?

Niestety w obu przypadkach odpowiedź brzmi najprawdopodobniej - tak, no bo skoro po nałożeniu grzywny akcje firmy rosną, to w jaki sposób ją ukarać, żeby odnieść pożądany skutek? Najlepiej znacznie podnosząc wysokość kary, by firma faktycznie ją odczuła, a w przypadku Facebooka 5 miliardów dolarów to najwyraźniej zbyt mało. I w sumie to trudno się temu dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że przychody firmy za trzy ostatnie miesiące wyniosły 15 miliardów dolarów. Co prawda FTC zapowiada również pozafinansowe konsekwencje, ale w obliczu ostatnich doniesień trudno wyobrazić sobie, żeby miało to jakiekolwiek znaczenie.

Źródło: GeekWeek.pl/techspot