Polscy drogowcy testują nowy typ asfaltu. „Ma wytrzymać nawet 30 lat”

Nowe drogi w naszym kraju będą powstawały przy udziale asfaltu nowej generacji, który będzie wzmocniony najnowocześniejszymi polimerami. Dzięki temu ich sprawność wydłuży się z 20 do nawet ponad 30 lat.

Inżynierowie z Politechnik: Gdańskiej i Warszawskiej oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie zajmą się testowaniem nowego rodzaju wysokomodyfikowanego asfaltu. Jest on dziełem naszych rodzimych rafinerii, które stworzyły konsorcjum, w skład którego wchodzi: Budimex S.A., Grupa Lotos S.A. i Orlen Asfalt Sp. z o.o. Podobno asfalt jest unikalny na skalę światową. Eksperymenty mają pozwolić zebrać cenne informacje na temat modyfikacji materiałów, jakie trzeba zastosować, by idealnie sprawdzały się w naszych warunkach klimatycznych.

Reklama

Jeśli asfalty modyfikowane (PMB - polimer modified bitumen) i wysokomodyfikowane (PMB HiMA - highly modified asphalt), bazujące na mieszankach mineralno-asfaltowych przetrwają testy odporności na zmęczenie oraz na działanie wody i mrozu, a efektem tego będzie mniejsze występowanie kolein i spękań, to będziemy mogli w Polsce cieszyć się nowymi drogami znacznie bezpieczniejszymi i trwalszymi od obecnych, a budżet państwa odetchnie z ulgą, a wraz z nim nasze portfele.

„Asfalty te są wzbogacone w dodatki, zwiększające elastyczność, sprężystość, odporność na zmęczenie i odporność na deformacje trwałe czyli koleiny. Są one przeznaczone na wszystkie drogi - lokalne, szybkiego ruchu czy autostrady. Coraz więcej inwestorów przekonuje się do dobrej jakości tych produktów i zaczyna je stosować w swoich rozwiązaniach. W Polsce istnieją już odcinki dróg, gdzie te asfalty zostały zastosowane” - powiedział dr Dołżycki, adiunkt w Katedrze Inżynierii Drogowej i Transportowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska.

Przedstawicie konsorcjum podkreślają, że nowy, innowacyjny lepiszcz pozwoli poczynić ogromne oszczędności przy budowie nowych dróg i remoncie już istniejących w naszym kraju. Chociaż nowy asfalt jest droższy w produkcji od aktualnie stosowanych, to jednak przy budowie można zastosować go mniej, przy jednoczesnym zwiększeniu jakości i wytrzymałości drogi. Trasy pokryte nowym asfaltem będą mogły służyć nie 20 a nawet 30 lat, co oznacza dodatkowe oszczędności na remontach.

Konsorcjum oświadczyło również, że projektem żywo zainteresowane jest Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jest to związane z realizacją Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2019-2025. Tak więc możemy oczekiwać, że jeszcze w tym roku rozpoczną się testy nowego rodzaju asfaltu, a już w przyszłym roku zaczną powstawać pierwsze drogi nim pokryte.

Źródło: GeekWeek.pl/PAP/ISBnews  / Fot. MaxPixel

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy