Nowe odkrycie naukowców oszczędzi nam bolesnych wizyt u stomatologa

Nie oszukujmy się, nie ma chyba osoby, która z przyjemnością odwiedza swojego stomatologa, szczególnie jeśli z zębami nie wszystko jest w porządku, a części z nas na samą myśl dreszcze przechodzą po plecach.

Czyżby już niebawem nasze cierpienie miało się skończyć? Jest na to szansa, a wszystko za sprawą naukowców z Uniwersytetu w Plymouth, którzy odkryli właśnie nową populację komórek macierzystych u myszy, będących w stanie naprawić tkankę zębową. Oczywiście nowego osiągnięcia nie należy traktować jako przyzwolenia do zaniedbania swojego uzębienia, bo jak dobrze wiemy, musi ono wystarczyć nam na całe życie, dlatego tak ważna jest edukacja, szczególnie małych dzieci.

Tak czy inaczej, nowo odkryte komórki można wykorzystać do leczenia ubytków bez konieczności nieprzyjemnego borowania. Bez nich jesteśmy jednak bezradni, bo zębina jest jednym z niewielu elementów ludzkiego ciała, który nie posiada naturalnej zdolności regeneracji, przysparzając nam tym samym sporo bólu i problemów. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie zwierzęta mają takie ograniczenia i dla przykładu siekacze gryzoni rosną przez całe życie, co powoduje, że muszą być nieustannie ścierane.

Naukowcy postanowili więc przekonać się, czy możemy jakoś wykorzystać tę wiedzę, aby wspomóc regenerację ludzkiej zębiny. W zębach myszy badacze znaleźli nową populację macierzystych komórek mezenchymatycznych, które znajdują się również w mięśniach i kościach. To właśnie one okazały się być odpowiedzialne za tworzenie nowej zębiny, kontrolując przyrost nowych komórek za pomocą genu o nazwie Dlk1. W kolejnych badaniach naukowcy odkryli, że ten odgrywa ogromną rolę nie tylko we wzroście zębiny, ale i naprawie ubytków.

Jak twierdzą: - Komórki macierzyste są tak ważne, bo w niedalekiej przyszłości będą mogły być wykorzystywane do regenerowania w laboratorium tkanej, które zostały uszkodzone lub usunięte na skutek choroby - kluczowe jest więc, żeby zrozumieć, jak faktycznie działają. Nasze nowe odkrycie to bardzo ważny krok w procesie zrozumienia regeneracji komórek macierzystych. Oczywiście nie możemy mieć pewności, że uda się to wykorzystać u ludzi, którzy nie mają przecież takich zdolności jak gryzonie, ale naukowcy mają w planach kolejne testy, dzięki którym mamy poznać odpowiedź na to kluczowe dla nas pytanie.

Źródło: GeekWeek.pl/