Lotnictwo
Rekordowe 19 godzin w powietrzu bez przesiadek z Sydney do Nowego Jorku

Linie Qantas z dumą poinformowały, że pomyślnie przetestowały kolejne rekordowe połączenie lotnicze z jednego końca świata na drugi. Dzięki nim, pasażerowie będą mogli szybciej dotrzeć do celu podróży.

Do tej pory najdłuższe połączenie lotnicze oferowały Singapore Airlines. Przygotowały one dla swoich klientów podróż liczącą aż 18 tysięcy kilometrów na pokładzie samolotu Airbus A350-900 ULR z Singapuru do Nowego Jorku. Podróż trwa aż 19 godzin.

Tymczasem australijskie linie Qantas przedstawią niebawem jeszcze ciekawszą ofertę, a mianowicie bezpośrednie połączenie z Sydney do Nowego Jorku. Trasa ta liczy sobie 16 tysięcy kilometrów i samolot Boeinga 787-9 może ją przebyć w 19 godzin i 16 minut. W tej chwili jest to połączenie rekordowe, pod względem czasu lotu.

Lot eksperymentalny miał miejsce w ubiegły weekend. Na pokładzie Boeinga 787-9 znajdowało się tylko 49 osób. Byli to głównie inżynierowie amerykańskiego koncernu i linii Qantas. Ich zadaniem było zbieranie cennych danych w trakcie lotu, nie tylko dotyczących samej maszyny i jej stanu, ale również pasażerów oraz członków załogi.

Najbardziej interesującą kwestią były zmiany stref czasowych oraz ich wpływ na zachowanie i zdrowie ludzi. Linie Qantas i inżynierowie Boeinga chcą uczynić tak długie loty znacznie wygodniejszymi dla pasażerów i załogi. Tutaj z pomocą przyjdzie specjalnie skomponowanie jedzenie, oświetlenie oraz dobre praktyki związane z ograniczeniem wykorzystania ekranów multimedialnych i stworzenie przestrzeni korzystnej dla snu.

Niedawno w mediach pojawił się temat obaw związków zawodowych pilotów o zdrowie załogi w trakcie tak długich lotów. W trakcie eksperymentalnego lotu, naukowcy na żywo sprawdzali fale mózgowe pilotów i ich czujność za pomocą najróżniejszych urządzeń. Te cenne dane posłużą później do udoskonalenia procedur lotniczych, a także pozwolą przygotować nowe wersje samolotów, które pozwolą bardziej komfortowo podróżować na tak dużych dystansach

Co ciekawe, po lądowaniu, należący do linii Qantas samolot Boeing 787-9 miał jeszcze w swoich zbiornikach paliwa na ok. 70 minut lotu, więc teoretycznie, jego zasięg może wynieść blisko 17 tysięcy kilometrów. Oznacza to, że Airbusa A350-900 ULR linii Singapore Airlines jest od niego znacznie wydajniejszy.

Źródło: GeekWeek.pl/Qantas / Fot. Qantas