Odkryto ślady mikroorganizmów w meteorycie z Marsa, który spadł na Ziemię

Marsa badamy od kilku dekad za pomocą sond, lądowników i łazików, ale dotychczas nie udało się nam pozyskać niezbitych dowodów na to, że kiedyś istniało tam życie. Z pomocą przychodzą jednak marsjańskie meteoryty.

Fascynujące wieści dochodzą do nas od naukowców z Centrum Badań Astronomicznych i Nauk o Ziemi Węgierskiej Akademii Nauk. Informują oni, że w trakcie badań dostrzegli skamieniałe pozostałości materii organicznej w marsjańskim meteorycie, który został odkryty 40 lat temu na naszej planecie.
Astrobiolodzy uważają, że są to kolejne dowody na fakt istnienia biologicznego życia w burzliwej historii tej planety. Najprawdopodobniej życie kwitło na tej dziś jałowej planecie ponad 3 miliardy lat temu, gdy przypominała ona swoim wyglądem Ziemię. Później niejasne dotąd wydarzenia doprowadziły do utraty ważnej atmosfery i wyjałowienia powierzchni.

Naukowcy odkryli ślady mikroorganizmów w meteorycie ALH-77005, odkrytym przed czterema dekadami przez japońskich naukowców w Allan Hills na Antarktydzie. Węgrzy uważają, że zmineralizowana materia organiczna przypomina ziemskie bakterie. To nie pierwszy raz, gdy na Ziemi dokonano tego typu odkrycia. Najsłynniejszym meteorytem, który zawiera ślady marsjańskim mikrobów jest Allan Hills 84001.

Przypuszczalne zmineralizowane mikrobiologiczne biosyntezy w meteorycie ALH-77005. Fot. HAS.

Nie jest niczym niezwykłym, że to na naszej planecie, a nie Marsie odkrywamy kosmiczne skały zawierające w sobie ślady biologicznego życia. Pomimo faktu, że bezustannie badamy Marsa, to jednak obszar poszukiwań jest bardzo mały. Tę smutną rzeczywistość odmienią na pewno częste loty załogowe, a później pierwsze kolonie. Wówczas astronauci będą mogli za pomocą najnowocześniejsze sprzętu badać tę fascynującą planetę w taki sposób, jak tego dokonuje się na Ziemi.

Nowa przesłanka świadcząca o istnieniu biologicznego życia w przeszłości Marsa daje nam podstawy do sądzenia, że to właśnie stamtąd mogło zostać przeniesione życie na Ziemię, w postaci właśnie kosmicznych skał. Być może nawet życie było zasiewane pomiędzy obiema planetami na przestrzeni miliardów lat. Miejmy nadzieję, że plany zasiedlenia Marsa pozwolą nam odkryć tę ciekawą historię.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. HAS/MaxPixel