Żywność
Najnowsze badania pokazują, że jedzenie smakuje lepiej, gdy jest spożywane rękami

Nowe badania, których celem miało być zaoferowanie restauratorom nowych sposobów na zwiększenie spożycia ich produktów, sugerują, że jedzenie smakuje lepiej, kiedy możemy… go dotknąć.

Badania zostały przeprowadzone przez specjalizującą się w marketingu sensorycznym Adrianę Madzharov ze Stevens Institute of Technology - ta ma już na koncie choćby badania dotyczące kawy, z których dowiedzieliśmy się, że sam zapach tego aromatycznego napoju może na zasadzie placebo wywołać podobny efekt jak faktyczne wypicie kawy. Nowy eksperyment został opublikowany w magazynie naukowym Journal of Retailing i opiera się na 4 niezależnych badaniach, śledzących w jaki sposób wpływa na nas jedzenie rękami.

Zacznijmy od tego, że zdaniem naukowców jedzenie rękami najsilniej wpływa na osoby o wysokiej jedzeniowej samokontroli. To właśnie oni mieli najbardziej pożądliwy stosunek do posiłków spożywanych rękami i byli skłonni zjeść w ten sposób zdecydowanie więcej niż przy użyciu sztućców. W przypadku osób, które nie mogą się pochwalić wysoką samokontrolą w stosunku do żywności, nie zaobserwowano żadnej z tych cech - ani nie jedli oni więcej, ani jedzenie nie było dla nich bardziej atrakcyjne. 

- Wszystko wskazuje na to, że te dwie grupy zupełnie inaczej odbierają i przetwarzają informacje sensoryczne. Nasze badania sugerują, że osoby, które regularnie kontrolują swoje spożycie jedzenia, są bardziej podatni na czynniki wyzwalające odpowiedź sensoryczną organizmu, sprawiające, że to jest bardziej atrakcyjne - jak twierdzą naukowcy. A jak konkretnie wyglądały badania? W jednym z nich 145 badanych podzielono na dwie grupy, jednej zrobiono pogadankę na temat ostrożnego jedzenia, diet i fitnessu, a drugiej powiedziano tylko, żeby cieszyła się życiem i nie dbała o wagę.

Następnie obie grupy otrzymały filiżanki pełne mini-pączków, niektóre z wykałaczkami, a niektóre bez. Później poproszono badanych o ocenę i jak się okazało, osoby na co dzień kontrolujące swoje jedzenie, oceniły dużo lepiej pączki, których dotykały rękami. To może sugerować, że dotykanie jedzenia zwiększa jego atrakcyjność, z czego mogą skorzystać restauracje i firmy zajmujące się cateringiem, serwując swoim klientom więcej potraw do spożywania bez sztućców. Nie da się jednak ukryć, że jednocześnie budzą się tu obawy związane z epidemią otyłości, bo w takiej sytuacji zachęcanie ludzi do jedzenia większej ilości pożywienia, nie wydaje się rozsądne, ale jak wiadomo marketing rządzi się swoimi prawami.

Źródło: GeekWeek.pl/Stevens Institute of Technology