Odkryto niezwykłą, liczącą 99 milionów lat czaszkę dinozaura-kolibra (film)

Wygląda na to, że musimy nieco zweryfikować swoje podejście do dinozaurów jako ogromnych zwierząt, bo znaleziona jakiś czas temu czaszka jednego z nich mierzy mniej więcej tyle, ile głowa kolibra.

Naukowcy niemal każdego dnia natrafiają na ciekawe pamiątki z przeszłości zatopione w bursztynie, ale najczęściej chodzi o insekty czy stawonogi, dlatego najnowsze odkrycie jest tak ekscytujące. Naukowcy w Birmie znaleźli bowiem liczącą 99 milionów lat czaszkę maleńkiego dinozaura - ta może należeć do najmniejszego znanego nam dinozaura ery mezozoicznej i udzielić wielu informacji na temat ewolucji ptaków. Wygląda bowiem na to, że gatunek nazwany Oculudentavis khaungraae był wielkości współczesnych kolibrów i wykazywał cechy charakterystyczne zarówno dla ptaków, jak i gadów.

Okaz został odnaleziony i zbadany przez międzynarodowy zespół prowadzony przez Larsa Schmitza, biologa z W.M. Keck Science Department w Scripps College. Dzięki temu wiemy już, że czaszka należy do dorosłego osobnika dinozaura, ale wyjątkowo małego, bo rozmiaru kolibra, czyli ważącego poniżej 2 gramów i mierzącego ok. 6,1 cm. Jak twierdzi naukowiec: - Kręgowce zachowane w bursztynie to rzadkość, ale ten okaz daje nam wgląd w świat najmniejszych dinozaurów. Jego unikatowe cechy anatomiczne wskazują na jeden z najmniejszych i najstarszych gatunków ptaków, jakie kiedykolwiek znaleźliśmy.

Dzięki tomografii wysokiej jakości, coś na wzór MRI, naukowcy byli w stanie dokładnie zbadać czaszkę Oculudentavis khaungraae, bez konieczności wyjmowania jej z bursztynu. To właśnie wtedy okazało się, że ten maleńki dinozaur miał oczy wskazujące na aktywność w ciągu dnia i sen w nocy, chociaż ich struktura przypomina tę spotykaną u współczesnych jaszczurek. Co więcej, dinozaur miał silną czaszkę i dziób z setek maleńkich zębów, sugerujących, że mamy do czynienia z drapieżnikiem, który żywił się insektami.

Zdaniem zespołu, gatunek wykazuje niespotykaną kombinację cech, które pokazują nam, w jaki sposób funkcjonowały te najmniejsze dinozaury, ale i wskazują, że najwcześniejsze ptaki wyewoluowały w tak mały rozmiar dużo wcześniej niż się nam dotąd wydawało. Jak twierdzą: - Żadna inna grupa żyjących ptaków nie posiada gatunków z podobnie małą mózgoczaszką u osobników dorosłych. To odkrycie pokazuje nam, że wiemy tylko odrobinę na temat tego, jak wyglądały małe kręgowce w erze dinozaurów.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. NewAtlas/HAN Zhixin