NASA i ESA ukazują zorze polarne na Saturnie w obiektywie teleskopu Hubble'a

Agencje opublikowały najnowszą animację przygotowaną na podstawie obrazów wykonanych przez słynny Kosmiczny Teleskop Hubblea. Możemy na niej zobaczyć mieniącą się zorzę polarną na tajemniczym Saturnie.

Zorze polarne występujące w górnych warstwach ziemskiej atmosfery są jednym z najpiękniejszych i najbardziej spektakularnych zjawisk, jakie można zobaczyć na nocnym niebie. Powstaje ona, gdy wysokoenergetyczne cząstki pochodzące z naszej dziennej gwiazdy uderzają w pole magnetyczne naszej planety i wchodzą w interakcje z atmosferycznymi gazami.

Chociaż najpiękniej zjawisko to wygląda na Ziemi, to jednak powstaje również na innych planetach Układu Słonecznego, a zwłaszcza tych, które dysponują silnym polem magnetycznym. Europejska i Amerykańska Agencja Kosmiczna opublikowały animację, na której możemy zobaczyć zorze polarne tańczące w atmosferze Saturna. Zdjęcia wykonał Kosmiczny Teleskop Hubble\'a.

Niestety, gdyby Władca Pierścieni miał skalistą powierzchnię, a Wy byście się na niej znajdowali, to i tak nie mielibyście szansy zobaczyć tego pięknego zjawiska, gdyż jest ono widoczne tylko w zakresie fal ultrafioletowych. Jest to efektem interakcji wiatru słoneczne z atmosferą obfitującą w wodór.

Zorze występujące na drugiej największej planecie w Układzie Słonecznym, chociaż niewidoczne dla ludzkiego oka, zachowują się podobnie jak te na Ziemi. Świetliste wstęgi pojawiają się w atmosferze tego gazowego giganta o świcie i tuż przed nastaniem nocy, wówczas wirują i zmieniają jasność.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA/ESA / Fot. NASA/ESA/Hubble