Magrail, czyli superszybka kolej przyszłości, która połączy polskie miasta

Technologia tworzona przez startup Hyper Poland cieszy się coraz większym zainteresowaniem nie tylko polskiego rządu, ale również wielu krajów europejskich. Polski Hyperloop jest coraz bliżej realizacji.

Zdolny zespół inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej tworzy dwa projekty, dzięki którym podróżowanie po kraju będzie nie tylko szybkie, ale również komfortowe. Jednym z nich jest Magrail, czyli system inspirowany technologią Hyperloop, ale bazujący na istniejącej infrastrukturze kolejowej.

Magrail ma być pierwszym projektem, który doczeka się realizacji, ponieważ najłatwiej go wdrożyć w naszych realiach. Później będzie Hyperloop. Technologia Magrail ma pozwolić podróżować na istniejącej infrastrukturze kolejowej z prędkością od 300 do 400 km/h. System testowy w pełnej skali ma powstać na przełomie 2021 i 2022 roku.

Reklama

Polski projekt opiera się na technologii tzw. pasywnej lewitacji magnetycznej. Oznacza to, że w przeciwieństwie do obecnie używanych np. w Azji magnetycznych pociągów, Magrail będzie mógł lewitować nad torami bez ciągłego zasilania systemu energią elektryczną. Budowa takich odcinków będzie bardzo prosta i tania, a co najważniejsze, całość będzie bardziej efektywna od tradycyjnych pociągów.

Hyper Poland pozyskało już za pomocą popularnej brytyjskiej platformy equity crowdfundingu o nazwie Seedrs ponad milion złotych i kolejne 16,5 miliona z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Finansowania na pewno nie zabraknie, ponieważ rządowi i wielu firmom zależy, by transport w Polsce wznieść na nowy poziom. W końcu rozwój kraju zależy od sprawnego transportu.

W projekt Hyper Poland zaangażowanych jest wielu światowej klasy ekspertów, którzy pracowali w krajach Azjatyckich, gdzie budowano superszybką kolej magnetyczną Maglev. Swoje doświadczenia przeniosą teraz na nasz grunt. Polscy inżynierowie przedstawiają jedne z najlepszych na świecie koncepcji budowy Hyperloop. Są one doceniane przez inwestorów, którzy coraz chętniej finansują projekt. Niedawno Hyper Poland zainteresowała się Grupa Virgin oraz Microsoft.

Testowy odcinek kolei magnetycznej o długości 500 metrów ma powstać pod Żmigrodem. Będzie to wstęp do opracowania koncepcji systemu Magrail i Hyperloop w Polsce. Inżynierowie planują, że pierwsze testy pilotażowe technologii wymyślonej przez Elona Muska rozpoczną się za 3 do 5 lat. Docelowo cała trasa połączy Warszawę z Łodzią i Wrocławiem. Na początek będzie oferowała transporty towarów dla przedsiębiorstw i firm kurierskich z prędkością 300 km/h i 600 km/h, a docelowo 1200 km/h.

Tymczasem w przypadku Magraila, testy mają rozpocząć się za 2 lata. Kolej ma połączyć takie miasta jak: Wrocław, Warszawę, Poznań, Szczecin, Gdańsk, Białystok, Katowice, Łódź, Kraków i Rzeszów.

Źródło: GeekWeek.pl/Hyper Poland / Fot. Hyper Poland

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy