Zobacz gwiazdy orbitujące wokół czarnej dziury w centrum naszej galaktyki [FILM]

Czarne dziury fascynują astronomów od kilku dekad. Chociaż wykorzystujemy do badań najnowszy sprzęt obserwacyjny, wciąż niewiele o nich wiemy. Najbardziej tajemniczą jest dla nas ta, znajdująca się w centrum Drogi Mlecznej.

Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała niesamowity materiał filmowy, na którym możemy zobaczyć gwiazdy orbitujące wokół czarnej dziury, znajdującej się w centrum naszej galaktyki. Czarna dziura o nazwie Sagittarius A* oddalona jest od nas o ok. 25 tysięcy lat świetlnych i posiada masę 4,6 miliona razy większą od Słońca. Obiekt pochłania niewyobrażalne ilości gazu i materii.

Krótki, 20-sekundowy film powstał dzięki złożeniu ze sobą wielu obrazów wykonanych przez instrument NaCo, w który został wyposażony Very Large Telescope w Chile. Jak tłumaczą astronomowie, gwiazdy orbitują wokół czarnej dziury, aż w końcu zostaną przez nią pochłonięte.

Co ciekawe, w sierpniu ubiegłego roku czarna dziura Sagittarius A* na zaledwie 2 godziny stała się aż 75 razy jaśniejsza niż zwykle. Podczas obserwacji, astronomom udało się dostrzec w horyzoncie zdarzeń pochłonięcie olbrzymiej chmury wodoru. Warto tutaj dodać, że nasza czarna dziura nie należy do największych we Wszechświecie. Wyobraźcie sobie, jakie zjawiska towarzyszą pochłanianiu materii przez tak niewiarygodnie wielkie obiekty znajdujące się w innych galaktykach, o których istnieniu nawet jeszcze nie wiemy.

Na początku tego roku, astronomowie dostrzegli dziwne obiekty krążące w pobliżu potężnej czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej. Badania pokazują, że są zwarte i rozciągają się na duże odległości. Ich orbity mają od 100 do nawet 1000 lat świetlnych. Naukowcy odkryli dotychczas 6 takich tajemniczych obiektów. Uważają, że są to pozostałości po grupie gwiazd podwójnych. Obiekty te połączyły się ze sobą w duże gwiazdy osłonięte niezwykle gęstym gazem i pyłem.

Astronomów zaskoczył fakt, że obiekty te umykają potężnej grawitacji i pochłonięciu przez Sagittarius A*. Dotychczas świat nauki uważał, że czarne dziury pożerają wszystkie obiekty, które znajdą się blisko nich, ale okazuje się, że jest to bardzo złożony i skomplikowany proces.

Źródło: GeekWeek.pl/ESA / Fot. ESA