Tajemnicza, mroczna planeta pochłania aż 99% światła swojej macierzystej gwiazdy

Naukowcy odkryli planetę, która pochłania aż 99 procent światła dochodzącego do niej z jej macierzystej gwiazdy. Jest to w tej chwili najmroczniejsza egzoplaneta, jaką udało nam się dostrzec z pomocą teleskopów.

Mowa tutaj o egzoplanecie o nazwie WASP-104b. Astronomowie informują, że jest ona ciemniejsza, niż węgiel drzewny, ponieważ jej albedo, czyli współczynnik odbicia światła, wynosi zaledwie 0,03.

Niezwykły glob znajduje się w gwiazdozbiorze Lwa i jest oddalony od Ziemi o 466 lat świetlnych. Egzoplaneta określana jest mianem gorącego Jowisza, ponieważ jest 1,14 razy większa i 1,2 razy masywniejsza od największej planety Układu Słonecznego.

Co ciekawe, obiekt oddalony jest od swojej macierzystej gwiazdy o zaledwie 4,3 miliona kilometrów, czyli niecałe 5 procent odległości Merkurego od Słońca. Ziemia znajduje się 150 milionów kilometrów Słońca, czyli nieporównywalnie dalej.

To właśnie tak bliskie sąsiedztwo gwiazdy sprawia, że wiatr słoneczny wydmuchał jej atmosferę w przestrzeń kosmiczną, pozostawiając w niej tylko sód i potas, które w formie mgiełki absorbują ogromne ilości promieni świetlnych, nadając niezwykle gorącej egzoplanecie WASP-104b kolor "mrocznej" purpury.

WASP-104b jest jedyną znaną obecnie egzoplanetą krążącą wokół WASP-104, czyli gwiazdy typu widmowego G8, która liczy sobie 3 miliardy lat. Astronomowie uważają, że na tej planecie nie istnieje żadne biologiczne, a tym bardziej, inteligentne życie, ponieważ panują tam niesamowicie ekstremalne warunki.

Źródło: GeekWeek.pl/Arxiv / Fot. NASA/Keele University