Technologia
Oto Hyper-Tube, koreański pociąg przyszłości, który osiągnął 1000 km/h

Często piszemy o Japończykach i Chińczykach w kwestii ich wysiłków tworzenia projektów superszybkich pociągów przyszłości, które mają nie do poznania na lepsze odmienić podróżowanie po krajach.

Tymczasem jeszcze ciekawszy projekt właśnie realizowany jest przez Koreańczyków, oczywiście mówimy tutaj o tych z południa. Inżynierowie z Korea Railroad Research Institute (Korail) pochwalili się, że ich prototyp pociągu o nazwie Hyper-Tube rozpędził się do zawrotnej prędkości 1019 km/h.

Prace przy projekcie trwają od 2017 roku. Wówczas prototyp kapsuły zaprojektowanej i zbudowanej w myśl idei technologii Hyperloop, czyli próżniowej superszybkiej kolei przyszłości, rozpędził się do ponad 700 km/h. Mamy zatem tu do czynienia z ogromnym postępem, który zasługuje na pochwałę. Obecnie jest to najszybsza kapsuła tej technologii na świecie.

Niestety, obecnie prototypy koreańskiego Hyper-Tube to modele w skali 1:17 oryginalnej kapsuły. Testy odbywają się w tubach, w których obniżono ciśnienie do zaledwie 1,013 hPa. Kapsuły mają być docelowo dwukrotnie szybsze od pociągów Maglev i trzykrotnie szybsze od tradycyjnych składów Shinkansen.

Inżynierowie z Korail informują, że już w 2022 roku rozpoczną budowę kapsuł w pełnej skali, wówczas będziemy mogli przekonać się, jak szybko rozpędzają się składy Hyper-Tube. Eksperci z rynku kolei uważają, że oprócz takich amerykańskich firm jak Virgin Hyperloop One i Hyperloop Transportation Technologies, to właśnie Korail może jako pierwszy w Azji udostępnić komercyjną wersję Hyperloop w postaci właśnie Hyper-Tube.

Przy okazji tematu kolei próżniowej, wato wspomnieć, że, jakiś czas temu Chińczycy zainicjowali projekt o nazwie HyperFlight, za którym kryje się naddźwiękowa kolej. Będzie ona oferowała przejazdy z prędkościami dochodzącymi do 4000 km/h. Pierwszy tor testowy ma powstać w ciągu 3 lat w mieście Wuhan w prowincji Hubei i być wybudowany przez China Aerospace Science and Industry Corporation.

Źródło: GeekWeek.pl/Korea Railroad Research Institute / Fot. Korea Railroad Research Institute