Odkryto nieznany nauce kwiat sprzed 100 milionów lat. Zachował się w idealnym stanie

Badania archeologiczne potrafią wprawić w osłupienie, dlatego tak wielu fascynują. Najlepszym tego przykładem niech stanie się najnowsze odkrycie, którego dokonano w jednej z kopalni.

Naukowcy z Botanical Research Institute of Texas informują o niesamowicie doniosłym odkryciu ze świata botaniki. Otóż w jednej z kopalni bursztynu w Mjanmie (Birma) całkiem przypadkowo natknięto się na świetnie zachowany w bursztynie kwiat sprzed 100 milionów lat, czyli z okresu kredy. Wówczas po powierzchni Ziemi stąpały dinozaury.

Oględziny tego niezwykłego przedstawiciela flory wykazały, że ma on 50 pręcików ułożonych w kształt spirali, ok. 2 milimetry szerokości w najcieńszym miejscu i ok. 2 centymetry wysokości. V. pleristaminis, bo tak nazywa się ten okaz, należy nie tylko do nowego rodzaju, ale również nowego, wcześniej nieznanego nauce gatunku.

Może się wydawać, że nowe odkrycie nie ma wielkiego znaczenia, ale dla botaników jest ono kluczem do poznania flory superkontynentu zwanego Gondwaną. Kwiat zakonserwowany w bursztynie prawdopodobnie należy do rzędu Wawrzynowców i wykazuje pewne podobieństwo do rodzin poleńcowatych oraz oboczkowatych.

Naukowcy zamierzają wykonać serię badań związanych z tym kwiatem. Mają oni nadzieję, że w kopalni znajdą jeszcze więcej innych okazów z okresu kredy, a może nawet istniejących znacznie wcześniej. Takie odkrycia pomagają nam zrozumieć proces ewolucji naszej planety i powstania na niej życia. Ta wiedza może przydać się również nam w momencie eksploracji obcych planet i misji poszukiwań tam śladów biologicznych organizmów.

Źródło: GeekWeek.pl/Botanical Research Institute of Texas