Życie na Alfa Centauri? Astronomowie odkryli blisko Ziemi nową „planetę”

Oczy astronomów od kilku lat skierowane są na planety układu Proxima Centauri, gdzie starają się oni odkryć ślady życia, a tymczasem nieoczekiwanie odkryto nową planetę w układzie Alfa Centauri, który znajduje się blisko Ziemi.

Naukowcy dostrzegli obiekt w układzie Alfa Centauri A, czyli jednej z najbliższych naszej planecie gwiazd, zaraz po Słońcu. Jest to trzecia pod względem jasności gwiazda widoczna na nocnym niebie. Odkrycia dokonano za pomocą Very Large Telescope (VLT), który znajduje się pod zarządem Europejskiego Obserwatorium Południowego w Chile.

Do tej pory myślano, że tylko Proxima Centauri może skrywać życie, a tutaj pojawiło się takie fascynujące odkrycie, które może wskazywać, że w naszym najbliższym sąsiedztwie może znajdować się znacznie więcej życiodajnych obiektów, niż nam się dotychczas wydawało.

Alfa Centauri A znajduje się zaledwie 4,3 lata świetlne od Ziemi, czyli gdybyśmy mogli podróżować po przestrzeni kosmicznej z prędkością światła, to dotarcie tam zajęłoby nam nieco ponad 4 lata. Tak blisko, a jednak tak daleko. Naukowcy wskazują, że odkryty obiekt znajduje się w sferze mieszkalnej swojej macierzystej gwiazdy, a to sugeruje, że mogą występować tam dogodne warunki do rozkwity życia jakie znamy z naszej planety. Co ciekawe, gdyby naprawdę istniała tam cywilizacja, to mieszkańcy mogliby cieszyć się widokiem dwóch słońc z racji tego, że Alfa Centauri jest układem podwójnym.

Niestety, astronomowie obecnie mają zbyt mało danych, które jednoznacznie potwierdzałyby, że mamy do czynienia z drugą Ziemią, a nie np. ogromną planetoidą lub planetą zombie. Przedstawiciele Breakthrough Initiatives, czyli organizacji zajmującej się poszukiwaniem śladów inteligentnych cywilizacji i ich prób nawiązania kontaktu, wskazują, że w najbliższym sąsiedztwie Ziemi może znajdować się bardzo dużo obiektów, na których może istnieć życie.

Są oni niemal pewni, że kosmici mieszkają bliżej nas, niż nam się wydaje. W tym celu realizują wielkie przedsięwzięcie o nazwie New Earths in the Alpha Centauri Region. Jak sama jego nazwa wskazuje, skupia się ono na poszukiwaniu kosmitów w regionie Alfa Centauri, czyli dwóch gwiazd, które możemy zobaczyć na niebie gołym okiem jako jeden obiekt.

Źródło: GeekWeek.pl/Breakthrough Initiatives/NASA / Fot. NASA