Australia kolebką ziemskiego życia? Dowody w liczących 3,5 mld lat kamieniach

Naukowcy zidentyfikowali organiczne cząsteczki uwięzione w bardzo starych formacjach kamieni w Australii, ujawniając wczesne chemiczne substancje, które mogły położyć podwaliny pod rozwój form życia na naszej planecie.

Odkrycie, którego dokonano w Dresser Formation w zachodnioaustralijskim archaicznym kratonie Pilbara, stanowiącym część tarczy australijskiej, dostarcza kolejnych dowodów na wczesne formy życia w tej części świata i jest przy okazji jednym z dosłownie dwóch odkrytych przez nas dziewiczych depozytów Ziemi sięgających archaiku. W ostatnich latach obszar, na którym znaleziono wspomniane kamienie, dawał badaczom wyraźne sygnały, że to właśnie stąd pochodzić mogą najstarsze znane formy życia na Ziemi, a teraz dostaliśmy jasny dowód - mikrobiologiczne biosygnatury datowane na 3,5 mld lat.

Badania niemieckich naukowców zidentyfikowały biologicznie znaczące cząsteczki, zawierające zasoby barytu, czyli minerału formowanego poprzez różne procesy, w tym metodę metodę hydrotermalną, które mogły pozwolić na istnienie pierwotnych organizmów. - W terenie, baryty są bezpośrednio związane ze skamieniałymi mikrobiologicznymi matami, i pachną jak zgniłe jaja, kiedy się je podrapie. Dlatego podejrzewaliśmy, że zawierają materiał organiczny, który mógł służyć jako pożywka dla wczesnego życia mikrobiologicznego - tłumaczy geobiolog, Helge Missbach z University of Cologne. Należy bowiem pamiętać, że mikroby nie zostawiały po sobie skamielin, dlatego zamiast tego badacze zmuszeni są szukać związków, które mogły stanowić dla nich pożywienie.

Wcześniej naukowcy długo hipotetyzowali na temat tego, jak organiczne cząsteczki mogły służyć jako substraty dla archaicznych mikroorganizmów i ich procesu metabolicznego, a teraz dowód mieli praktycznie w rękach. Dlatego z wykorzystaniem szerokiego zakresu technik przeanalizowali próbki barytu z Dresser Formation, co pozwoliło im znaleźć coś, co określili jako „intrygującą różnorodność organicznych cząsteczek o znanym lub wywnioskowanym znaczeniu metabolicznym”. Pośród nich były związki organiczne, jak kwas octowy i metanotiol, a także liczne gazy, w tym siarkowodór, który mógł mieć biotyczne (oddziaływanie żywych organizmów) albo abiotyczne pochodzenie: - Faktycznie, wiele związków odkrytych w barytach… byłoby idealnymi substratami dla opartych o siarkę albo metanogennych mikroorganizmów wcześniej - komentują naukowcy. Co więcej, poza wspomnianymi chemikaliami, które mogły służyć jako pożywienie albo substrat, naukowcy znaleźli również związki, które mogły służyć jako budulec dla wielu opartych o węgiel reakcji chemicznych - procesów, które mogły napędzać metabolizm mikroorganizmów, produkując źródła energii, jak tłuszcze, które następnie mogły być rozkładane przez formy życia.

Źródło: GeekWeek.pl/