Odkryto wodę i związki organiczne na Itokawie. Planetoida mogła zapoczątkować życie na Ziemi

Coraz więcej przesłanek świadczy o tym, że nie tylko sama woda, ale również i cegiełki życia mogły zostać przyniesione przed miliardami lat na Ziemię przez planetoidy. Taka koncepcja wydaje się być najbardziej oczywistą.

Najnowsze odkrycie dokonane przez badawczy z Arizona State University i Royal Holloway pokazuje, że kosmiczne skały, które pamiętają jeszcze formowanie się Układu Słonecznego, odegrały ogromną rolę w dostarczeniu życiodajnej wody na Ziemię, a do tego spełniają warunki, by być również siewcami życia.

Amerykanie i Brytyjczycy odkryli ślady wody w pięciu małych próbkach z planetoidy Itokawa. Do badań dostarczyła im je Japońska Agencja Kosmiczna (JAXA). Odbyło się to całkiem przypadkowo. Jest to planetoida niemetaliczna, a zawartość izotopów wodoru jest niemal identyczna, jak w skałach znajdujących się na naszej planecie.

Oprócz wody, odkryto też materię organiczną. Te fakt bardzo zdziwił astronomów, szczególnie ze względu na to, że nigdy wcześniej nie spotkano się z materią organiczną nieogrzaną, jak i ogrzaną, znajdujące się w bardzo bliskiej odległości względem siebie, a mianowicie w tym przypadku zaledwie dziesięciu mikronów.

Naukowcy tłumaczą, że planetoida musiała rozgrzać się do ponad 600 stopni Celsjusza, a nieogrzana część materii organicznej przybyła tam już po ostygnięciu kosmicznej skały. Oznacza to, że takie obiekty podczas swojej podróży pochłaniają materię znajdującą się np. w Układzie Słonecznym i stają się jakby kosmicznymi inkubatorami, na których przebiegają bardzo skomplikowane procesy chemiczne.

Naukowcy podkreślają, że Itokawa i podobne jej obiekty stanowią potencjalne zagrożenie dla naszej planety, czyli znajdują się z nią na kursie kolizyjnym. Obiekty takie mogą później zderzyć się z planetą podobną do Ziemi i dostarczyć na nią wodę oraz związki organiczne. Szacuje sie, że nawet połowa ziemskiej wody może pochodzić z takich zderzeń.

Oczywiście, proces, którego efektem jest rozkwit życia na planetach, nie występuje powszechnie, ponieważ muszą zajść ku temu odpowiednie warunki, ale dzięki temu najnowszemu odkryciu mamy coraz więcej wskazówek świadczących o tym, że właśnie tak to wszystko może się odbywać.

Astronomowie czekają jeszcze na badania próbek skał dostarczonych przez sondy Hayabusa-2 i OSIRIS-REx, które obserwowały planetoidę Ryugu i Bennu. Z tej pierwszej planetoidy, próbki są obecnie badane, a z Bennu trafią do laboratoriów w ciągu najbliższych 2 lat. Wówczas zdobędziemy więcej informacji na temat tych fascynujących planetoid i być może potwierdzimy powyższe teorie.

Źródło: GeekWeek.pl/Arizona State University/Royal Holloway / Fot. NASA