Ludzie nie starzeją się liniowo, lecz falami w określonym wieku

Naukowcy poinformowali właśnie, że dokonali zaskakującego odkrycia, z którego wynika, że nasze organizmy niejako zmieniają bieg w trzech określonych momentach życia.

Co prawda skutki upływającego czasu będziemy odczuwać z każdym mijającym rokiem, ale nowe badania sugerują, że starzenie się organizmu nie jest jednym ciągłym procesem, który przez całe życie utrzymuje stałe tempo. Zamiast tego ma trzy określone punkty zwrotne, a mianowicie 34, 60 i 78 lat, co zdaniem badaczy może pozwolić nam lepiej zrozumieć choroby związane z wiekiem, jak choćby Alzheimera czy układu krwionośnego, a także lepiej się do nich przygotować. W ramach tego samego badania poznajemy również nową metodę określania ludzkiego wieku na podstawie poziomu białek we krwi, tzw. proteomu, czyli zestawu białek występujących w komórce w danym momencie (taki białkowy odpowiednik genomu).

- Zagłębiając się mocno w proteom starzejącego się osocza, zidentyfikowaliśmy falowe zmiany zachodzące w ciągu życia człowieka. Te zmiany są efektem klastrów białka przemieszczających się w określonych wzorach, skutkujących trzema falami starzenia - tłumaczą badacze. Zespół przeanalizował dane na temat osocza od 4263 osób w wieku 18-95 lat, przyglądając się poziomom ok. 3000 różnych białek krążących po naszym systemie biologicznym, działającym jak migawka tego, co się dzieje w ciele - 1379 z nich okazało się zmieniać z wiekiem. I choć większość z nich pozostaje na relatywnie stałym poziomie, to naukowcy odnotowali duże zmiany w odczytach wielu protein w wieku 34, 60 i 78 lat.

Co prawda wciąż nie wiemy, dlaczego i w jaki sposób się to dzieje, ale gdyby białka można było prześledzić do ich źródeł, lekarze byliby w stanie ostrzec nas np. że nasz organizm starzeje się szybciej niż średnio, co może prowadzić do pewnych chorób albo być wskazaniem do zmiany stylu życia na zdrowszy. Mamy też kolejne potwierdzenie związku między starzeniem a krwią, który został odnotowany już podczas poprzednich badań: - Wiemy od dawna, że mierzenie pewnych białek we krwi dostarcza informacji o stanie zdrowia danej osoby, dla przykładu lipoproteiny dla układu krwionośnego. Do tej pory nie zauważono jednak, że poziom tak wielu protein - jakaś jedna trzecia wszystkich, na jakie patrzyliśmy - zmienia się wyraźnie z wiekiem - tłumaczą naukowcy.

Na potwierdzenie naukowcy zaprezentowali metodę, gdzie na podstawie zestawu 373 wybranych białej są w stanie określić wiek człowieka z przybliżeniem do 3 lat. Co ciekawe, system zawodzi najczęściej w przypadku młodych zdrowych osób, co niejako potwierdza tę teorię, bo u nich zmian jeszcze za bardzo nie ma. Mało tego, badania przynoszą również dowody na to, co podejrzewaliśmy od dawna, a mianowicie kobiety i mężczyźni starzeją się inaczej (poziomy dwóch trzecich wszystkich protein wykazujących cechy starzenia były silniej wskazujące u jednej płci w porównaniu z drugą). Mówiąc krótko, wszystkie te odkrycia są bardzo interesujące, ale naukowcy podkreślają, że są dopiero na początku drogi i ich zdaniem potrzeba jeszcze ok. 10 lat, żeby ich odkrycie można było zastosować w praktyce.

Źródło: GeekWeek.pl/ScienceAlert/