Astronomowie odkryli, w jak niesamowity sposób powstają czarne dziury

Czarne dziury to jedne z najbardziej tajemniczych obiektów we Wszechświecie. Najnowsze odkrycie jest dobitnym dowodem na to, że naprawdę są to niezwykłe obiekty, które nawet rodzą się w niebanalny sposób.

Astronomowie z University of California w Riverside przeanalizowali dane na temat obserwacji supermasywnych czarnych dziur o masach od kilku milionów do miliardów mas Słońca. Okazuje się, że tak gigantyczne obiekty nie tylko w fazie noworodka cechowały się dużą masą, ale również w krótkim czasie stawały się coraz to masywniejsze.

Wszystko wskazuje na to, że za taką ich ewolucję odpowiada ciemna materia. Astronomowie nie mają wątpliwości, że tak masywne czarne dziury rodziły się w wyniku zapadnięcia się halo ciemnej materii. Samooddziałujące halo ciemnej materii może doświadczać niestabilności grawotermicznej, a jego centralny obszar, w wyniku powstałej lepkości, może zapaść się w zarodkową czarną dziurę.

Chociaż nie widzimy czarnej materii, i dotychczas nie udało się nam jej wykryć, to jednak świat nauki twierdzi, że ta tajemnicza materia stanowi 85 procent materii Wszechświata. Dlatego odpowiada ona za tak niezwykłe zjawiska, które obserwujemy, a jednak nie potrafimy ich w logiczny sposób wyjaśnić.

Naukowcy od dawna zastanawiają się, dlaczego niektóre czarne dziury w centrach galaktyk szybciej stają się masywniejsze od innych, zwłaszcza, gdy wokół siebie mają mniej widzialnej materii, którą mogą pożreć. Teraz okazuje się, że dodatkowym potężnym paliwem przy narodzinach może być ciemna materia. W dalszej fazie rozwoju, masa szybko wzrasta poprzez akrecję otaczającej materii barionowej, lub widocznej, takiej jak gaz i gwiazdy.

Najnowsze badania astronomów z University of California w Riverside są nowym podejściem do wyjaśnienia zagadki powstawiania supermasywnych czarnych dziur w młodym Wszechświecie. Co ciekawe, czarne dziury o masie miliarda mas Słońca odkryto, gdy Wszechświat miał zaledwie 6 procent swojego obecnego wieku, czyli 13,7 miliarda lat.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. ESA