Inteligenta mapa wykrywająca nacisk może zrewolucjonizować trening i granie w VR

Ostatnimi czasy inteligentne jest niemal wszystko, więc czemu nie dywan? Inżynierowie MIT wychodzą właśnie z takie założenia, a ich nowy projekt wygląda naprawdę interesująco.

A mowa o specjalnej macie/dywanie, który potrafi dokładnie szacować ruchy i pozycję ciała użytkownika bez udziału kamer - zdaniem autorów system idealnie nadaje się do treningu, monitorowania upadków, śledzenia dla VR czy grania. Prototypowa mata ma 3,3 m2 i jest wyposażona w ponad 9 tysięcy sensorów stworzonych z warstwy czułej na nacisk i przewodzących nici. Oznacza to, że jeśli waga zostanie rozłożona po różnych częściach maty, zostaną wysłane różne sygnały elektryczne, bazujące na sile nacisku, informujący o tym, gdzie i jaki nacisk został wywarty. 

Reklama

System był pierwotnie trenowany na zsynchronizowanym nacisku na matę i odpowiadającym mu materiale wideo, na którym ludzie wykonywali różne aktywności, jak chodzenie, pompki, przysiady, pozycje jogi, siedzenie, leżenie, turlanie, stanie na palcach itp. Następnie mapa nacisku tych akcji została przydzielona do wirtualnych modeli osób je wykonujących, pozwalając sztucznej inteligencji oszacować pozycję ciała użytkownika, bazując wyłącznie na nacisku. Nawet ruchy górnej części ciała mogą być skutecznie ocenione i dla przykładu system potrafi powiedzieć, czy osoba nachyla się w prawo czy w lewo, na podstawie tego, na jaką stopę przenosi wagę ciała. Dlatego też mata potrafi powiedzieć choćby, czy nasz wypad wygląda odpowiednio i to bez wspomagania się kamerami - zespół twierdzi, że jej rozwiązanie ma 97% skuteczności w identyfikowaniu konkretnych akcji i może przewidzieć pozycję użytkownika z dokładnością do 10 cm.

- Można sobie wyobrazić korzystanie z takiej maty w celach treningowych. Bazując tylko na nacisku, jest w stanie rozpoznać aktywność, liczyć liczbę powtórzeń czy też kalkulować spalone kalorie - tłumaczy współautor rozwiązania, Yunzhu Li. Inne możliwe zastosowania to monitorowanie osób starszych w kontekście upadków, pomoc w rehabilitacji czy śledzenie ruchów gracza w wirtualnej rzeczywistości czy grach wideo.

Szczególnie że mata może być zdecydowanie wygodniejsza niż zakładanie na siebie wszystkich sensorów, okablowania, montowania kamer i tak dalej. Tym bardziej, że zdaniem MIT mata łatwo się skaluje i kosztuje relatywnie niedużo, bo prototyp zbudowali za mniej niż 100 USD. Naukowcy próbują teraz pójść jeszcze o krok dalej i znaleźć sposób na zebranie większej liczby informacji, np. o wadze i wzroście użytkownika, a także przystosować matę do używania przez wiele osób jednocześnie. 

Źródło: GeekWeek.pl/MIT

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy