Odkryto życie w kryształach, które liczą sobie ponad 60 tysięcy lat

Nasza piękna planeta skrywa przed nami jeszcze wiele niesamowitych tajemnic. Odkrycie ich może pomóc nam zrozumieć nie tylko historię formowania się Ziemi, ale również ewolucję życia czy miejsce, z którego na nią przybyło.

NASA poinformowała o kolejnym niesamowitym odkryciu. Tym razem znalezisko nie dotyczy otchłani kosmosu, tylko naszej pięknej planety. Otóż w jednej z meksykańskich kopalni odkryto w kryształach żywe organizmy sprzed aż 60 tysięcy lat!

Zostały one uwięzione w kryształach i przystosowały się do żywienia się siarczanami, manganem czy tlenkiem miedzi, dzięki temu teraz możemy je zbadać i odkryć kolejne tajemnice postępu ewolucji na naszej planecie.

Na mikroorganizmy natknięto się podczas pracy wykonywanych w kopalni ołowiu, cynku i srebra w meksykańskim stanie Chihuahua. Kopalnia Naica znana jest z występowania tam olbrzymich kryształów, a niektóre z ich osiągają długość nawet 15 metrów.

W sumie odkryto aż 40 najróżniejszych rodzajów bakterii i wirusów kompletnie nieznanych nauce, których wiek szacuje się na 10 do 50 tysięcy lat. Naukowcy z Instytutu Astrobiologii NASA, odpowiedzialni za to odkrycie, tłumaczą, że to znalezisko pokazuje, że mikroorganizmy potrafią przetrwać tak długo, w tak niegościnnych warunkach.

To z kolei daje nam nadzieję na znalezienie życia pozaziemskiego, a także udowadnia, że mogą one przetrwać kosmiczne podróże i z pomocą np. planetoid czy komet, przemieszczać się pomiędzy ciałami niebieskimi np. uwięzione w kryształach.

Oczywiście takie podróże mogą działać również w drugą stronę, co oznacza, że ziemskie bakterie mogą polecieć w otchłań kosmosu i np. wylądować na Marsie, przystosować się i zainicjować tam życie.

Chociaż NASA dba o to, aby pojazdy i sprzęt kosmiczny były sterylne, to jednak bakterie ekstremofilne i tak mogą przedostać się na nie i odlecieć w kosmos. Miejmy wszyscy nadzieję, że życie, które odkryjemy na innych planetach, nie będzie miało związku z nami.

Źródło: GeekWeek.pl/PhysOrg / Fot. NASA Astrobiology Institute/Mike Spilde/AP