Oto Telosa, miasto przyszłości za 400 mld dolarów, które powstanie w USA

Modelowe miasto ma być wzorem do naśladowania w kwestiach ekologii i najnowocześniejszych technologii, które sprzyjają ludziom żyjącym w realiach XXI wieku. Docelowo ma to być metropolia, w której zamieszka 5 milionów ludzi.

Firma architektoniczna Bjarke Ingels Group chce odmienić oblicze świata najnowszymi technologiami urbanistycznymi, dzięki którym będzie można stworzyć raje na Ziemi dla ludzi postępowych i otwartych na ekologiczny styl życia. Smart city o nazwie Telosa ma być wstępem do rewolucji. Miasto ma być zbudowane od podstaw według zupełnie nowej koncepcji na miarę XXI wieku.

Zostaną w nim zastosowane autonomiczne i w pełni ekologiczne technologie, które w ostatnich latach opracowały liczne koncerny. Będą miały one za zadanie jak najbardziej to możliwe ułatwić życie jego mieszkańcom i zapoczątkować zupełnie nowy nurt budowy miast przyszłości w myśl idei ekologii, symbiozy i otwartości na innych. Piękna idea, ale czy wykonalna?

Reklama

Pierwsza faza budowy miasta przewiduje stworzenie warunków do życia w nim do 50 tysięcy osób na obszarze 1,5 tysiąca akrów. Budowa ma kosztować 25 miliardów dolarów. Według pomysłodawców projektu, Telosa City ma docelowo pomieścić nawet 5 milionów osób. Ten cel ma być osiągnięty w ciągu 40 lat za kwotę blisko 400 miliardów dolarów.

Nie jest tutaj tajemnicą, że w Telosa City będą wykorzystane również systemy uważane za inwigilacyjne. Mają być one niezbędne, ponieważ całe miasto musi być nadzorowane w każdym możliwym aspekcie, by nie tylko zapewnić jego mieszkańcom bezpieczeństwo, ale również wykorzystać potencjał jego zasobów.

Jednym z nowych pomysłów są tzw. superbloki, które mają zmienić sposób, w jaki myślimy o ulicach. W większości miast drogi są przeznaczone tylko dla samochodów i motocykli, a piesi są ograniczeni do chodników, które z roku na rok wydają się kurczyć. Bjarke Ingels Group chce to zmienić przez stworzenie czterech nowych typów dróg, każdego do innej metody komunikacji.

Mowa o alejkach, drogach dojazdowych, drogach tranzytowych i bulwarach. Dwa pierwsze mają wypełniać centralne ulice Telosa City, podczas gdy dwa ostatnie będą całość okalać. Rozkładając każdy typ na czynniki pierwsze, alejki przeznaczone są głównie dla pieszych i okazjonalnych rowerzystów, stanowiąc cel same w sobie, bo znajdą się przy nich sklepy, budki, ławki i stoliki, które mają zachęcać pieszych do kontaktów z innymi ludźmi i cieszenia się wspólnym otoczeniem.

Drogi dojazdowe będą szersze od alejek i zawierać będą części dla rowerzystów i dynamiczne pobocza, które mogą zostać wykorzystane jako dodatkowe miejsce dla pieszych i miejsca postojowe dla usług transportowych, jak Uber. Podobne do nich są drogi tranzytowe, ale mają mniej miejsca dla pieszych, otwierając się za to na większy zakres pojazdów, a co równie ważne, zawierają dodatkowy pas dla komunikacji miejskiej. Bulwary to zaś najszersze drogi, otwarte na wszystkie formy komunikacji, jak samochody, samochody autonomiczne, autobusy, rowery i pieszych.

Wszystkie drogi korzystać będą z inteligentnego systemu monitoringu, jak i łatwych do przenoszenia przedmiotów ulicznych, jak skrzynki na rośliny i ławki, by dostosować się do aktualnie panujących potrzeb. Bjarke Ingels Group podkreśla, że kładzie tu duży nacisk na pojazdy typu connected, czyli wykorzystujące różne formy komunikacji do porozumiewania się z kierowcą, innymi autami i drogową infrastrukturą.

Te ostatnie mają być podpięte do wspomnianego monitoringu, dzięki czemu zostaną zaprogramowane do przestrzegania limitów prędkości, unikania zakazanych obszarów i uważania na pieszych. Jako że w mieście będzie można podróżować hulajnogami, rowerami, podniebnymi taksówkami i autonomicznymi pojazdami, jest to niezbędny element, by zapewnić pełne bezpieczeństwo mieszkańcom. Innymi słowy w Telosa City mają być wykorzystane na masową skalę wszystkie najnowocześniejsze zdobycze technologii w służbie ludziom.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. Bjarke Ingels Group

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy