W Polsce powstaje statek do transportu najpotężniejszej europejskiej rakiety [WIDEO]

Europejska Agencja Kosmiczna i Ariane Group budują nową flagową europejską rakietę nośną, dzięki której szybciej rozbudujemy instalacje kosmiczne i zrealizujemy niesamowite misje na obce planety.

Europejska Agencja Kosmiczna i Ariane Group budują nową flagową europejską rakietę nośną, dzięki której szybciej rozbudujemy instalacje kosmiczne i zrealizujemy niesamowite misje na obce planety.
/materiały prasowe

Ariane 6 ma odbyć swój dziewiczy lot w 2022 roku. Zanim jednak do tego dojdzie, powstanie statek, który przetransportuje jej elementy z francuskich fabryk do europejskiego kosmodromu o nazwie Kourou, który znajduje się w Gujanie Francuskiej. Statek Canopee będzie napędzany przez wiatr i napęd spalinowy. Co najważniejsze, w tym niesamowitym przedsięwzięciu jest też wątek polski. Kadłub statku powstanie bowiem w naszym kraju.

Nadzór nad budową jednostki będzie sprawowała firma Neptune Shipyards BV dla Jifmar Offshore Services i Zéphyr and Borée (Z&B), które będą występowały w roli armatorów. Kadłub Canopee powstanie w Polsce, a wykończeniem zajmie się stocznia holenderska. W naszym kraju budową zajmie się Partner Stocznia z Polic.

Reklama

ESA pragnie, by Canopee był jednostką ekologiczną. Jako że będzie transportował ciężkie elementy rakiet (długość rakiety to 60 metrów, a masa do 600 ton), to z racji tego nie może korzystać z paneli solarnych, gdyż nie ma na pokładzie dla nich miejsca, a energia z nich pozyskiwana jest o zbyt małej mocy. Dlatego jeden z napędów będzie bazował na ekologicznym rozwiązaniu, w którym silniki diesla napędzane będą przez skroplony gaz ziemny.

Ale to nie wszystko. Uzupełnieniem będą cztery rozkładane żagloskrzydła, wykorzystujące potęgę atlantyckiego wiatru. Mają one mieć wysokość 30 metrów przy powierzchni 1 452 m2. Inżynierowie obliczyli, że takie eko-napędy Canopee pozwolą zredukować emisję zanieczyszczeń do atmosfery aż o 35 procent w porównaniu do statków, które aktualnie są wykorzystywane do transportu elementów rakiet.

Ariane 6 będą dostępne w dwóch wariantach, a mianowicie 62 i 64. W ten sposób rakiety będą elastycznie dostosowywane do konkretnych misji. Nowe rakiety mają zastąpić zasłużone dla europejskiego przemysłu kosmicznego Ariane 5, które odbywają loty na orbitę już od 22 lat.

Inauguracyjny lot Ariane 6 ma nastąpić w 2022 roku. W tej chwili korporacja Ariane Group pomyślnie testuje silniki rakiety i jej poszczególne stopnie. Na zamieszczonej w globalnej sieci nowej animacji, możecie zobaczyć, jak będzie wyglądały misji tej potężniej rakiety.

Źródło: GeekWeek.pl/Ariane / Fot. Ariane/Zephyretboree

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Polska | ESA | Kosmos | rakieta | technologia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy