To zdarza się raz na eony! Dwie formy życia połączone w jedną

Jak informują naukowcy, po raz pierwszy od co najmniej miliarda lat dwie formy życia połączyły się w jeden organizm. Proces ten, zwany endosymbiozą pierwotną, miał wcześniej miejsce tylko dwa razy w historii naszej planety!

To zdarzyło się wcześniej tylko dwa razy w historii naszej planety! /Tyler Coale/ UC Santa Cruz /domena publiczna

Międzynarodowy zespół naukowców, w skład którego wchodzili eksperci Massachusetts Institute of Technology (MIT), University of Rhode Island, University of California w San Francisco, UC Santa Cruz, Lawrence Berkeley National Laboratory, Institut de Ciències del Mar w Barcelonie, National Taiwan Ocean University i Uniwersytetu Kochi w Japonii, zaobserwował niewiarygodne wydarzenie ewolucyjne.

Jeśli badacze się nie mylą i pomiędzy gatunkiem glonów powszechnie występujących w oceanie a bakterią, na skutek którego te dwie formy życia połączyły się w jedną, faktycznie doszło do endosymbiozy pierwotnej, to dzieje się tak dopiero trzeci raz w historii Ziemi. Pierwszy poprzez powstanie mitochondriów dała ona początek całemu złożonemu życiu, jakie znamy, a za drugim razem na naszej planecie pojawiły się rośliny.

Trzecia endosymbioza pierwotna w historii Ziemi

Proces ten polega na tym, że algi pochłaniają bakterię i dostarczają jej składników odżywczych, energii i ochrony w zamian za funkcje, których wcześniej nie mogły pełnić - w tym przypadku zdolność wiązania azotu z powietrza. Następnie glony włączają bakterię jako narząd wewnętrzny zwany organellum, który staje się niezbędny do funkcjonowania żywiciela.

Oznacza to, że glony te są pierwszymi eukariontami (organizmami z DNA w jądrze otoczonym błoną), o których wiadomo, że zawierają organellum zdolne do wiązania azotu. Naukowcy, którzy dokonali tego odkrycia, twierdzą, że zapewni ono nowy wgląd w proces ewolucji, a jednocześnie będzie posiadało potencjał do fundamentalnej... zmiany rolnictwa.

Naukowcy zaczęli coś podejrzewać już 30 lat temu

W jaki sposób? Ich zdaniem dostarcza nowe spojrzenie na wiązanie azotu i tym samym wskazówek, w jaki sposób takie organella można wprowadzić do roślin uprawnych, co szczegółowo opisują w publikacjach na łamach magazynów Science i Cell. Co ciekawe, chociaż o odkryciu dowiadujemy się dopiero teraz, to podstawy pod położono już prawie 30 lat temu!

To właśnie wtedy zespół kierowany przez prof. Jonathana Zehra z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz odkrył nową cyjanobakterię w Oceanie Spokojnym posiadającą zdolność wiązania azotu. Jest to proces, w którym drobnoustroje pobierają wolny azot ze środowiska i łączą go z innymi pierwiastkami, tworząc nowe związki azotu, takie jak nawozy niezbędne do rozwoju życia.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL