Oto polskie elektryczne auta przyszłości

Projekt polskiego samochodu elektrycznego przeszedł już pierwszą fazę, jaką był konkurs na wizualizację samochodu. Teraz Electromobility Poland, czyli firma odpowiedzialna za cały projekt, wybrała cztery koncepcje. Jedna z nich już niebawem urzeczywistni się w postaci prototypu...

Projekt polskiego samochodu elektrycznego przeszedł już pierwszą fazę, jaką był konkurs na wizualizację samochodu. Teraz Electromobility Poland, czyli firma odpowiedzialna za cały projekt, wybrała cztery koncepcje. Jedna z nich już niebawem urzeczywistni się w postaci prototypu, a w przyszłym roku wyjedzie na polskie drogi.

Polski samochód elektryczny pozycjonowany będzie w segmencie niedużych, miejskich aut klasy A, a więc będzie oferował długość poniżej 3,75 m. Dodatkowo Electromobility Poland chce, aby pojazd miał zasięg na poziomie 250 kilometrów, a koszt przejechania nim 100 kilometrów ma nie przekraczać 4 złote. Jego cena ma nie przekraczać 40 tysięcy złotych, a zakup pojazdu ma być dofinansowany przez państwo (zobaczcie tutaj).

Koncepcja zaproponowana przez: Mariusz Nadolny/Łukasz Kościesza.

Wizualizacje nadwozi e-auta przyszłości oceniało jury, w którym zasiedli m.in. Anna Dereszowska, Oskar Zięta, Rafał Patyra, Joanna Madej, prof. Marcin Ślęzak i prof. Stefan Westrych. Każdy ze zwycięzców otrzymał 50 tysięcy złotych.

Na wiosnę 2018 roku prototypy pojawią się na polskich drogach, gdzie będą testowane w najróżniejszych warunkach miejskich. Później nastąpi ich homologacja i wyprodukowane zostaną one w ilości 100 sztuk każdy. Ostatecznie to wszyscy Polacy zdecydują, który z przygotowanych przez najróżniejsze polskie firmy pojazdów trafi do produkcji seryjnej i masowej sprzedaży.

Koncepcja zaproponowana przez: Damian Woliński

Teraz, gdy władza się zmieniła, realizacja tego projektu ma być możliwa. Dlatego nad całym przedsięwzięciem czuwa Ministerstwo Energii. W zamyśle ElectroMobility Poland, system ładowania pojazdu i lokalizacje stacji mają być tworzone w ten sposób, aby samochód mógł być użytkowany w mieście i ładowany głównie w nocy.

Koncepcja zaproponowana przez: Mateusz Tomiczek

Jest to niezwykle ważne dla firm energetycznych, ponieważ to właśnie w nocy gospodarstwa domowe najmniej zużywają energii elektrycznej, więc elektrownie notują ogromne straty. Tak więc nocne ładowanie nie tylko nie odbije się na domowym budżecie, bo stawki za prąd będą o wiele niższe, ale również firmy energetyczne zyskają nowych, stałych klientów. 

Koncepcja zaproponowana przez: Sebastian Nowak

ElectroMobility Poland z pomocą rządu stworzy podstawy dla nowego rynku pojazdów w pełni elektrycznych w Polsce i stanie się częścią globalnego przemysłu takich pojazdów. Historyczny projekt polskiego rządu ma sprawić, że w roku 2025 po polskich drogach będzie poruszało się co najmniej milion elektrycznych aut.

Źródło: ElectroMobility Poland / Fot. Electromobility Poland